آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
شهرستان ها
۷

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به 207 روستای چابهار

عملیات آبرسانی به 207 روستای پایین دست سد پیشین شهرستان چابهار آغاز شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه آغاز اجرایی این طرح بزرگ آبرسانی اظهار کرد: یکی از بزرگ ترین طرح های آبرسانی جنوب سیستان و بلوچستان انتقال و توزیع آب به 207 روستای پایین دست سد پیشین و شهرستان چابهار است.

علی اصغر قانع گفت: با رهاسازی آب سد پیشین بیشتر آب هدر می رفت و به مردم روستاها نمی رسید که این خود مشکل ها و مسایل فراوانی را برای ساکنان روستاهای پایین دست این سد به وجود می آورد.

وی ادامه داد: همه اهالی روستاهای پایین دست سد پیشین با پایان یافتن این طرح و تکمیل خط انتقال از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

وی افزود: 650 کیلومتر خطوط انتقال اصلی، 800 کیلومتر شبکه توزیع در روستاها، انتقال 60 هزار مترمکعب در شبانه روز و 46 هزار و 600 مترمکعب مخزن آب برای اجرا و ساخت این طرح در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: مردم ساکن روستاهای پایین دست سد پیشین تا گواتر و 31 روستا در مسیر و حوزه سد پیشین تا منطقه شیرگواز از آب سالم بهره مند خواهند شد.

قانع ادامه داد: همچنین در منطقه دلگان های بخش دشتیاری افزون بر 107 کیلومتر عملیات اجرایی، خطوط انتقال و شبکه توزیع اجرا خواهد شد که در مجموع ساکنان 13 روستا از آب سالم بهداشتی برخوردار می شوند.

وی بیان کرد: با تکمیل مجتمع آبرسانی 207 روستای چابهار، 38 درصد شاخص آب این شهرستان رشد می کند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی چابهار افزود: 42 کیلومتر خط انتقال آب از سد پیشین تا بند شیرگواز برای اجرایی شدن این طرح انجام خواهد شد.

وی گفت: تکمیل و بهره برداری این طرح آبرسانی به سه هزار و 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

روشن ناوریی با بیان اینکه روستاهای این شهرستان از حیث بهره مندی از آب سالم و بهداشتی در زمره محروم ترین مناطق کشور هستند، یاد آور شد: تنها 16 روستا از مجموع 438 روستای این شهرستان در همه ساعت های شبانه روز آب دارند.

وی گفت: 79 درصد از جمعیت شهرستان چابهار دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند که نیاز است افزون بر استفاده از آب سدهای زیردان و پیشین، شیرین سازی آب دریا نیز مورد توجه قرار گیرد.