آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
اخبار کشور
۲

تحلیلگر رویترز: هیچ یک از دو هدف تیلرسون در سفر به منطقه محقق نشد

یکی از تحلیلگران خبرگزاری رویترز با بیان اینکه هدف سفر تیلرسون به منطقه ایجاد اختلاف میان ایران و عراق و پایان دادن به مناقشه قطر بوده، نوشته است که او در تحقق این اهداف شکست خورده است.

«پیتر اپس» در مقدمه گزارش خود برای این خبرگزاری نوشته است: «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا برای دو هدف ساده به خاورمیانه سفر کرد. هدف اول درگیر کردن عراق در محور منطقه ای آمریکا علیه ایران و هدف دوم متقاعد کردن عربستان برای پایان دادن به انزوای قطر بود که هر دو هدف ناکام ماند.

در این گزارش آمده است: در حالیکه اکثر مبارزات واقعی علیه داعش در عراق توسط نیروهای محلی انجام گرفته است، بدون حمایت آمریکا، تکفیری های داعش همچنان به طور قطع بخش بزرگی از منطقه را تحت سلطه داشتند.

این گزارش ادامه می دهد، با محو شدن تهدید داعش، اتحاد واشنگتن با دولت بغداد و نهادهای مختلف سیاسی کردستان عراق به سرعت در حال خراب شدن است. همه پرسی ماه گذشته جدایی کردستان عراق با پیشروی دولت عراق در مناطق نفت خیز اطراف کرکوک همراه بود.

این گزارش ادامه داد که در سوریه، ایران و روسیه در نجات دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه موفق عمل کرده اند.

بنا بر این گزارش، با تضعیف داعش، دولت ترامپ به وضوح در حال حاضر امیدوار است که تقابل با ایران را به عنوان اولویت خود در منطقه قرار دهد. روز 13 اکتبر سال جاری میلادی، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و بعد از آن تحریم های جدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع کرد.با این حال، واشنگتن شانس واقعی کمی برای تشکیل یک ائتلاف گسترده و متحد علیه ایران به مثابه ائتلافی که علیه داعش تشکیل داد، دارد.

این گزارش در پایان با اشاره به این موارد نوشت، بعد از یک دهه جنگ و شکست های قابل درک، شوق آمریکا برای تلاش برای تغییر شکل خاورمیانه احتمالا در حال از بین رفتن است اما حتی اگر این طور نباشد، میل گوش فرادادن کشورهای منطقه به آمریکا نیز احتمالا در حال تحلیل رفتن است.