آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۵۷
ورزشی
۹
حدیث دشت عشق

به یاد سرلشکر خلبان شهید محمد صالحی

18 سال در لیست مفقودالاثرها

شهید محمد صالحی اول خرداد 1328 در تهران به دنیا آمد و آخرین فرزند خانواده بود؛ از این رو، دوران کودکی را با محبت و عشقی که از طرف خانواده به او نثار می شود می گذراند. دوران نوجوانی و جوانی را نیز در کنار خانواده در محیطی صمیمی سپری می کند. او به پشتوانه خانواده پله های ترقی را یکی پس از دیگری با موفقیت پشت سر می گذارد.

پس از طی مراحل دبستان و دبیرستان، در رشته پزشکی پذیرفته می شود و ظاهرا یک ترم را هم می گذراند اما به خاطر داشتن روحیه شجاعت، اراده قوی و علاقه به پرواز، پزشکی را رها کرده و وارد دانشکده افسری می شود و مرحله دیگری از زندگی را آغاز می کند.

پس از مدتی برای گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی خلبانی به آمریکا می رود و در آنجا نیز به عنوان شاگرد اول فارغ التحصیل می شود. همه اینها می تواند فضای تفکر او را برای اقامت در آمریکا فراهم کند، اما او به ایران برمی گردد تا به کشورش خدمت کند.

در 31 شهریور 1359 در اولین ساعات آغازین جنگ، به طور داوطلبانه در عملیات «آلفا-رد» از پایگاه نوژه همدان پرواز می کند و در این پرواز بی بازگشت، لقب «اولین شهید خلبان» را به خود اختصاص می دهد.

نام او 18 سال در لیست مفقودالاثرها باقی می ماند تا اینکه در سال 68 که تمامی اسرا آزاد می شوند، برای او اعلام شهادت می کنند.