آرشیو دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۱
صفحه اول
۱

اعلام استعفای رسمی بارزانی از ریاست اقلیم

گروه جهان/ معاون رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق روز گذشته باوجود درگیری هایی که در نشست این پارلمان رخ داد، متن نامه مسعود بارزانی را که در آن کناره گیری خود را از ریاست اقلیم اعلام کرده، قرائت کرد. بارزانی در این نامه خواستار ابقای پست ریاست اقلیم شده است. پیشتر برخی احزاب کرد عراقی خواهان حذف این پست شده بودند.

به گزارش ایرنا، مسعود بارزانی در این نامه نوشته است: «با توجه به تمدید فعالیت پارلمان منطقه کردستان عراق برای دو دوره قانونگذاری اعلام می کنم، بعد از 1/11/2017 ادامه فعالیت خود را در این سمت رد می کنم. قانون ریاست منطقه کردستان نباید اصلاح شود، لذا ضروری است، برای عدم ورود به خلا قانونی در حوزه های انجام وظایف و اختیارات رئیس منطقه کردستان عراق، پارلمان تشکیل جلسه داده و این موضوع را حل و فصل کند.» وی در پایان نوشته است: «بنده نیز از این پس به عنوان پیشمرگ در میان مردم سرزمینم و نیروهای پیشمرگ عزیز به مبارزه و فعالیت خویش در راستای تحقق حقوق ملتمان و حفاظت از دستاوردهای ملت ادامه خواهم داد.»

بر اساس این نامه مسعود بارزانی برای همیشه از پست ریاست منطقه کردستان عراق کناره گیری می کند و از اول نوامبر دیگر رئیس این منطقه نخواهد بود.

دیروز در حالی که پارلمان اقلیم کردستان عراق شاهد درگیری نمایندگان در نشستی حساس بود، در خارج از ساختمان پارلمان نیز حامیان مسعود بارزانی تجمع کرده و به این ساختمان حمله کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، پس از آنکه پارلمان کردستان عراق از سوی تظاهرکنندگان مورد حمله قرار گرفت از داخل پارلمان نیز صدای تیراندازی به گوش رسید. این شبکه در خبری دیگر اعلام کرد تظاهرکنندگان به ساختمان پارلمان کردستان عراق هجوم بردند و نیروهای ویژه وارد محوطه پارلمان شدند. پارلمان کردستان عراق دیروز موادی از قانون واگذاری اختیارات رئیس اقلیم کردستان را تصویب و نیچروان بارزانی را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم تعیین کرد.