آرشیو دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶، شماره ۶۶۳۱
جهان
۲۰
همسایگان

نشست ویژه ائتلاف عربستان در ریاض برگزار شد

وزیر امور خارجه عربستان در نشست روز گذشته وزیران خارجه و روسای ستاد مشترک ارتش کشورهای عضو ائتلاف متجاوز عربی در ریاض، ادعا کرد در شرایطی که انصارالله علت اصلی بی ثباتی در یمن به شمار می رود، ایران نیز با ارسال سلاح به حوثی ها قوانین بین المللی را نقض کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه عربستانی عکاظ در این نشست راه های تقویت و هماهنگی در همه امور مربوط به این ائتلاف مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت. دیگر مسائلی که در این نشست به آنها پرداخته شد، نیازهای آتی این ائتلاف و سهم هر یک از اعضا در تلاش در این ائتلاف و نقش آنها در امنیت بخشی به منطقه و حفاظت از گذرگاه های بین المللی و آنچه جلوگیری از گسترش نفوذ ایران خواندند، بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه ای الحیاة، روز گذشته در آغاز نشست اعضای ائتلاف عربی «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان ادعا کرد انصارالله یمن و نیروهای وابسته به عبدالله صالح باعث بی ثباتی یمن شده و قوانین بین المللی را نقض کردند. همین گروه ها نیز دلیل اصلی فقر و گرسنگی مردم یمن هستند. وی در عین حال مدعی شد که ایران با ارسال سلاح به حوثی ها و نیروهای طرفدار صالح، قوانین بین المللی را نقض کرده و برای تغییراتی در یمن تلاش می کند.

عربستان سعودی و متحدانش که 2.5 سال است، مجهز به جنگنده ها و موشک های هدایت شونده ساخت امریکا هستند، ائتلافی را برای حمله به یکی از فقیرترین کشورهای جهان به راه انداخته اند، اما این برتری نظامی ائتلاف عربستان هیچ گونه پیروزی در یمن نداشته و در عوص زیرساخت های سیاسی و اجتماعی یمن را نابود و موجب تشدید بحران انسانی در این کشور شده و مردم را در معرض گرسنگی و بیماری قرار داده است.

مداخله نظامی در یمن در 25 مارس 2015 میلادی برابر 6 فروردین 1394 با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به سرکردگی عربستان سعودی به یمن آغاز شد. همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بجز عمان در این عملیات شرکت کرده اند.