آرشیو دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶، شماره ۳۹۴۲
جامعه
۱۳
خبر روز

نماینده مجلس خبر داد: بسته های حمایتی برای کولبران مرز نشین در نظر گرفته می شود

منبع: ایلنا

رسول خضری، نماینده مجلس با اشاره به اینکه 75 هزار کولبر در کشور داریم که 20 هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر هستند و طرح یک فوریتی برای امنیت شغلی کولبران در دستور کار داشتیم که توسط 156 نماینده امضا شد گفت: «کولبرانی هستند که بعد از مدرسه اقدام به این کار می کنند و ما با بحران کولبران دانش آموز و از دست رفتن آنها نیز مواجه هستیم به همین خاطر باید هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

سال گذشته کمیته حقیقت یاب برای مشاهده مستقیم وضعیت کولبران تشکیل شد و علت شلیک گلوله به کولبران رابررسی کرده است. در قدم بعدی میزان وزن بارهایی که توسط این کولبران حمل می شود، مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر معابر کولبری از طرف کشور عراق مسدود شده یعنی مسوولان عراقی اجازه نمی دهند که کولبران در معابر مخصوص تردد کنند. معبر از سمت ایران باز است، اما تا مرز رسمی باز نشود، اجازه نمی دهند کولبران تردد کنند، متاسفانه در حال حاضر کولبری در این مرزها متوقف شده است. با وزارت کشور و شورای امنیت ملی جلسات متعددی برای حل مشکل کولبران و مسدود شدن معابر آنها برگزار کرده ایم تا این معبرها باز شود.

با وزیر رفاه تماس های بسیاری داشته ایم و تصمیم گرفته شد که در اسرع وقت بسته های حمایتی و کمک های مالی به مرزنشینانی که با کولبری امرار معاش می کنند و در حال حاضر به دلیل انسداد معابر، شغلی ندارند، در نظر گرفته شود، این در دستور کار است، اگر چنانچه بازگشایی مرزها طی روزهای آینده صورت نگیرد، دکتر ربیعی را به معابر کولبری دعوت می کنیم تا از نزدیک وضعیت آنها را بررسی کنند و اقدامی سریع در این خصوص صورت گیرد.

با بنیاد مستضعفان هم جلساتی برگزار کرده ایم که در صورت امکان، بنیاد نیز به این عزیزان کمک کند. پیگیر این هستیم که از همه حوزه ها کمک هایی به کولبران برسانیم، اما اینکه در نهایت نتیجه این پیگیری ها چه می شود، مشخص نیست.»