آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۶۰
جامعه
۱۷

حفاظت از زیرگونه های پلنگ جدی تر می شود

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری دوازدهمین جلسه کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون گونه های مهاجر گفت: با پیگیری معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، تمام زیر گونه های پلنگ در ضمیمه دو کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر قرار گرفت.

به گزارش جام جم، مجید خرازیان مقدم افزود: قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر، 20 خرداد 1386 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بهمن همان سال کشورمان به عضویت کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر درآمد و معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به عنوان مرجع فنی صلاحیت دار برای پیگیری موثر امور مرتبط معرفی شد.

مقدم با بیان این که هدف کلی این کنوانسیون، حفاظت از گونه های مهاجر خشکی، دریایی و هوایی در مسیر مهاجرتی شان است، ادامه داد: گونه های مورد حفاظت این پیمان بین المللی در دو پیوست متن کنوانسیون ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در پیوست یک این کنوانسیون، گونه های در معرض تهدید و در خطر انقراض معرفی شده اند و کشورهای عضو می کوشند، از این حیوانات و زیستگاه های آنها بشدت حفاظت کنند و همچنین موانع مهاجرت یا عواملی را که موجب تهدید آنها می شود، کاهش دهند.

همچنین پیوست دو کنوانسیون، گونه های مهاجری را فهرست می کند که وضعیت حفاظتی نامطلوبی داشته و حفاظت و مدیریت آنها موافقت نامه های بین المللی را می طلبد یا وضعیت حفاظتی آنها به گونه ای است که از همکاری بین المللی، منفعت قابل توجهی به آنها می رسد.

مقدم یادآور شد: به منظور تسریع در اجرای کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر، هر سه سال یک بار نشست اعضای متعهد به این کنوانسیون برگزار می شود که تمام تصمیماتی که در نشست های دوره ای کنوانسیون مطرح شده است، در نشست اعضا تصویب و نهایی می شود.