آرشیو دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۰
اقتصاد
۴

ایرانی ها به حساب های بانکی خود در چین دسترسی ندارند!

نایب رئیس اتاق ایران و چین در گفت وگو با جام جم:مدتی است حساب ایرانی ها در برخی کشورها بسته شده و این اتفاق در چین با جدیت بیشتری انجام می شود. در این باره با مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

مشکلی که در حساب ایرانیان در چین به وجود آمده به چه دلیل رخ داده و چه تبعاتی را به دنبال دارد؟

این مشکل فقط برای صادرکنندگان نیست و برای همه افرادی است که در چین حساب دارند. ایرانیانی که در چین ساکن هستند هم مشمول این قانون جدید کشور چین شدند و حتی برای ثبت نام فرزندانشان در مدرسه نمی توانند از حساب خود پولی پرداخت کنند. این مشکل بین بانکی ایران و چین نیست و قانون اجرایی در محدوده کشور چین است.

آیا چین، پیشتاز اجرای تحریم های آمریکا نشده است؟

آن چیزی که رسما اعلام می شود موضوع مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم است. برخی نهادهای بین المللی، ایران را در صدر پولشویی قرار دادند و از ماه می سال 2017 (اردیبهشت ماه) در چین تشدید مبارزه با پولشویی صورت گرفت و حساب ایرانی ها که با مشکلاتی کوچک همراه بود به یک معضل بزرگ تبدیل شد. اکنون ما نمی توانیم در بانکداری بین المللی حضور داشته باشیم و گزارش نهادهای جهانی علیه ایران در زمینه پولشویی کار ما را سخت کرده است. از این رو حاکمیت باید راهی برای این موضوع بیابد تا اقتصاد با چالش بیشتری مواجه نشود.

از جانب دولت برای رفع این مشکل، اقدامی شده است؟

راجع به کل موضوع با مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی جلسه داشتیم و با وزارت امور خارجه هم این موضوع را مطرح کردیم. حتی کمیسیون مشترک ایران و چین را که مسئولیت آن با وزارت اقتصاد است در جریان گذاشتیم تا مشکلات حل شود. از سوی دیگر، با سفیر چین در تهران مشکل را مطرح کردیم و امیدواریم هر چه زودتر این معضل رفع شود. مشکلی که به وجود آمده کم نیست و ما نمی توانیم دعوا کنیم و باید با مذاکره جلو برویم. یک موضوعی هم هست که من می خواستم از قدرت رسانه استفاده و بیان کنم. جایی که پول دولتی ها درگیر باشد دولت بسرعت وارد عمل می شود، اما در مورد بخش خصوصی خیلی علاقه نشان نمی دهند. آن که می گوییم دستگاه دیپلماسی در اختیار اقتصاد باشد یعنی همین.