آرشیو چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۲
جامعه
۱۷

رشد 2/85 درصدی نرخ باسوادی در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از رشد 2/85 درصدی نرخ باسوادی طی سال های 91 تا 95 خبر داد.

به گزارش فارس، علی باقرزاده گفت: براساس آمارها، حدود 250 تا 270 میلیون بی سواد در گروه سنی کودکان یعنی زیر 17 سال در دنیا زندگی می کنند که به دلایل مختلف از چرخه آموزش و پرورش خارج می شوند که مهم ترین این دلایل، اقتصادی است که 53 درصد افراد به همین دلیل از این چرخه خارج می شوند.

وی افزود: اما عوامل دیگری همچون فردی، اجتماعی و مربوط به مدرسه در این امر دخیل هستند و ما در آموزش و پرورش همه ساله تمام تلاش خود را به همان دلایل مربوط به مدرسه معطوف می سازیم، چراکه در عوامل دیگر نمی توانیم دخالت مستقیم داشته باشیم.

باقرزاده، سوادآموزی را کسب مهارت برای بهبود زندگی توصیف کرد و ادامه داد:فردی که بی سواد است، هم آسیب پذیر است و هم آسیب رسان و در واقع نه مهارت و سواد کسب در آمد و سرمایه گذاری، نه سواد اجتماعی و نه سواد بهداشتی دارد و اصول خودمراقبتی را نمی داند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نیروی انسانی اولین چالش ما در حوزه سوادآموزی است، اما به شخصه مصداقی سراغ ندارم دولتی در این حوزه مشارکت نداشته باشد و همچنین متکفل اصلی این کار باشد و کار در این حوزه نباید لزوما منجر به استخدام افراد شود.