آرشیو سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۶
اقتصاد
۴

معاون اول رئیس جمهور: بازار ارزاق آرام است و مردم نگرانی خاصی ندارند!

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: خوشبختانه بازار ارزاق و توزیع کالاهای مصرفی در کشور وضعیت مناسبی دارد و دغدغه و نگرانی خاصی برای مردم ایجاد نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها در مقاطعی از سال، تصریح کرد: ممکن است در برخی مقاطع شاهد افزایش قیمت تعدادی از کالاها باشیم که البته دلایل اقتصادی مختلفی دارد، اما درمجموع در بازار و عرضه کالا از نظر کمیت و قیمت مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که باید برای تنظیم بازار راهکارها و روش های اقتصادی را به کار گیریم، اظهار کرد: اقتصاد باید بتواند حرکت منطقی خود را داشته باشد به همین دلیل باید حتی الامکان با سازوکارهای اقتصادی به دنبال تنظیم بازار و کنترل قیمت ها باشیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برای تنظیم بازار در شرایطی که سازوکارها و روش های اقتصادی پاسخگو نیست، ابزارهای دیگری نظیر تعیین تعرفه و محدودیت ثبت سفارش می تواند موثر باشد که البته در این گونه شرایط باید موضوع حمایت از تولید داخلی و توجه به کشاورزان و تولیدکنندگان نیز همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین پرداخت مابه التفاوت قیمت کالاها از سوی دولت در مقایسه با میزان تورم را از دیگر راهکارهای تنظیم بازار در شرایطی که سازوکارهای اقتصادی موثر نیست، عنوان کرد و گفت: البته در این گونه موارد حتما باید نظر مثبت سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تخصیص بودجه لازم اخذ شود چراکه در غیر این صورت دولت نمی تواند به تعهد خود عمل کند.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت نظارت بر اصناف در جهت تنظیم بازار، خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی باید در زمان هایی از سال که تقاضای جامعه در بازار بیشتر است، نظارت جدی تری داشته باشد تا برخی افراد سودجو نتوانند از طریق احتکار و اقدامات ناصحیح اقتصادی، اختلالی در بازار ایجاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که همه دستگاه ها باید با در نظر گرفتن اهمیت حمایت از تولید داخلی، به تنظیم بازار در کشور کمک کنند، از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست شبکه های توزیع کالاها را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا انحصار در این شبکه ها ایجاد نشود و روند توزیع کالا بدرستی صورت گیرد.