آرشیو پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۸
اقتصاد جهان
۸

سایه سنگین ترامپ بر قرارداد گازی توتال با ایران

تقریبا پنج ماه پیش، امضای قرارداد سرمایه گذاری توتال فرانسه و سی.ان.پی.سی چین در میدان گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از قراردادهای بزرگ سرمایه گذاری در دوران پسا برجام، توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد درحالی که برخی تحلیلگران اقتصادی بخصوص در بازار انرژی براین باورند که سایه سنگین ترامپ بر این قرارداد همچنان محسوس است.

در این زمینه سی.ان.ان می نویسد، سیاست های سختگیرانه دونالد ترامپ نسبت به ایران باعث شده تا وی از هر فرصتی برای ضربه زدن به اقتصاد ایران استفاده کند که یکی از شاهد مثال های کاملا مشهود آن، موافقت وی در خرید سهام انجی از سوی توتال بوده است.

کارشناسان با اشاره به سخنان پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال فرانسه می گویند: مدیرعامل این شرکت در اوج جنجال رسانه ای قرارداد همکاری خود با ایران عنوان کرد، اگر به خاطر تغییر در نظام تحریم ها نتوانیم از منظر قانونی به توافق با ایران عمل کنیم، در آن بازنگری خواهیم کرد، اما هیچ کس تقریبا به نکته نهفته در سخنان وی توجه نکرد.

نکته نهفته سخنان پویانه این است که وی با زیرکی اعلام کرده، در صورت اعمال نفوذ آمریکا علیه این توافق نامه براساس منافع اقتصادی خود تصمیم گیری خواهد کرد که امروز این منافع کاملا قابل مشاهده و درک است چون قطعا توتال از حضور در بازار آمریکا و ارتباط با دهکده جهانی منافع بیشتری خواهد داشت تا این که خود را محدود به میدان گازی پارس جنوبی کرده باشد.

امضای قرارداد هفته گذشته توتال برای حضور در پروژه ال.ان.جی کامرون در ایالت لوییزیانا احتمال عقب نشینی توتال از بازار ایران را به دلیل امتیازهای اقتصادی حضور در بازار آمریکا جدی تر کرده است.