آرشیو شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۷۹
جامعه
۱۷

آتش هر سال 3000 نفر را می کشد

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در امور مشارکت های اجتماعی و خیرین سلامت گفت: 200 هزار نفر در سال دچار سوختگی می شوند که 3000 نفر از آنان جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا، صلاح الدین دلشاد بابیان این که حدود 30 هزار بیمار سوختگی، در سال بستری می شوند، افزود: در پالایشگاه ها، در مدارس روستایی به دلیل بخاری های غیراستاندارد، در منازل به دلیل سماورهای غیراستاندارد و در شب های چهارشنبه سوری به دلیل آتش سوزی های غیرقابل توصیف از جهت شدت سوختگی با این معضل مواجهیم.

مسئول کمیته پیشگیری از سوختگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمار سرطانی قابل درمان است اما بیمار سوختگی قابل درمان نیست؛ گاهی تا ده ها عمل جراحی روی یک بیمار سوختگی انجام می شود اما این فرد به هیچ وجه به حالت قبلی خود برنمی گردد.

وی عنوان کرد: همزمان که به فکر امکانات برای بیماران سوختگی هستیم به فکر پیشگیری هم باشیم و از این رو سال گذشته کمیته ای به نام کمیته پیشگیری از سوختگی در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حضور 9 وزارتخانه، و قوه قضاییه تشکیل شد.

دلشاد یادآور شد: در جلسات برگزار شده، ضمن بررسی عوامل سوختگی وزارتخانه ها موظف شده اند، از سوختگی های حیطه کاری خود پیشگیری کنند. موسسه استاندارد هم به عنوان یکی از اعضای این کمیته قرار شد مسائل مختلف را بررسی کند و نخستین اقدامی که این سازمان انجام داد موظف کردن تولیدکننده های سماور برای تولید سماور براساس استاندارد بود.

وی ادامه داد: پایه های سماور به دلیل غیراستاندارد بودن به راحتی واژگون می شد، از این رو سازندگان موظف شده اند براساس استاندارد سازمان ملی استاندارد سماور تولید کنند. انتظار ما این است دیگر وزارتخانه های مرتبط هم مرتبط با حیطه کار خود، اقدام کنند؛ بخاری ها استاندارد باشد و این گونه نباشد در مدرسه ای بخاری آتش بگیرد.