آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۶۵
صفحه اول
۱
سرمقاله

توهین و افترا

عبدالصمد خرمشاهی (حقوقدان)

به راستی هدف از اقدامات اخیر رییس جمهور سابق چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ این سوالی است که در این روز ها خیلی از دست اندرکاران دنیای سیاست به ذهن شان متبادر شده است.

جناب آقای احمدی نژاد دو دوره به مدت 8 سال منصب بسیار مهم ریاست جمهوری اسلامی ایران را یدک کشیده اند. بی شک دوران 8 سال مورد نظر یکی از دوران جنجالی و پر از اتفاقات مهم همراه با وقایع گوناگون سیاسی و اقتصادی در تاریخ معاصر ما بوده که در کمتر دورانی از تاریخ معاصر رخ داده است. عملکرد ایشان را تاریخ قضاوت خواهد کرد و طبیعتا در این زمان مختصر نمی توان حتی فهرست وار به این مطالب پرداخت.

مردم ما به ویژه کسانی که اندکی با سیاست آشنایی داشته و منافع کشور برای شان اهمیت دارد لحظه به لحظه عملکرد ایشان و دولت شان را در زمینه های مختلف زیر ذره بین قرار داده و تحت نظر گرفته اند. این عملکرد اعم از سیاست خارجی، اقتصاد، صنعت، کشاورزی، بهداشت و نحوه استفاده بهینه از منابع عظیم نفت و گاز و چگونگی مصرف آن برای مردم بار ها و بارها مورد نقد قرار گرفته و متاسفانه دولت احمدی نژاد در کمتر موردی حائز نمره قبولی شده است. اما آنچه که در این نوشتار مختصر قابل ذکر است اقدامات و رفتار اخیر ایشان و چرخش کامل مواضع او و دوستان شان است. این چرخش انتقاداتی است که ایشان اخیرا از قوه قضاییه و دولت وقت به عمل می آورد. با کمال تعجب مشاهده می شود در خلال این مطالب مسائلی عنوان می شود که می تواند مصداق مواد 608، 697 و 698 از قانون مجازات اسلامی یعنی مصداق توهین، افترا و نشر اکاذیب باشد. همه می دانیم که مطابق اصول و قواعد حقوقی و قوانین حاکم بر جامعه کلیه افراد مملکت در هر پست و مقامی، در برابر قانون مساوی هستند. این معنا و سایر مفاهیم اولیه حقوقی را قطعا شخص رییس جمهور سابق و مشاوران حقوقی ایشان و یاران شان اشراف کامل دارند اما چرا با وجود این اشراف با آگاهی از تبعات منفی این اقدامات همچنان این دوره تسلسل ادامه دارد. الله واعلم:

شکی نیست اینگونه رفتار ها و گفتار ها صرف نظر از تاثیرات نا مطلوبی که ممکن است باعث ایجاد تشنج و نا آرامی در جامعه شود اثرات سوء خود را بر اخلاق سیاسی و رفتار اجتماعی مردم در جامعه خواهد گذاشت.

اخیرا یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که نایب رییس مجلس نیز هستند تقاضا کرده اند برای روشن شدن افکار عمومی آقای احمدی نژاد در دادگاه علنی محاکمه شوند و عده ای از مسوولان نیز در قالب طنز و جد اظهارنظری درباره اقدامات اخیر ایشان به عمل آورده اند. قطعا اقتدار قوه قضاییه ایجاب می کند که با هرگونه تخلف و قانون شکنی از سوی هر صاحب مقام و صاحب منصب برخورد قانونی به عمل آید. ای کاش پاره ای از مواضع فعلی ایشان که بر آن اصرار می شود در زمان دولت شان ارایه و از آن دفاع می شد و ای کاش اگر واقعا مطالبی برای گفتن دارند نه در قالب بگم بگم ها بلکه در چارچوب رعایت مسائل قانونی و در محیط آرام و به دور از حاشیه بیان می شد یا عنوان شکایت مطرح شود. نکته آخر آن است که در هفته های اخیر شاهد بودیم متاسفانه پاره ای از مقامات مملکتی نیز در گفتار خویش از عبارات و جملاتی استفاده کردند که متناسب با جایگاه شان نبوده و مورد انتقاد اندیشمندان و فرهیختگان قرار گرفته اند. جامعه نیاز به آرامش و امنیت دارد و طبعا پاره ای از رفتار های اینچنینی که در هفته های اخیر شاهد آن بودیم نه تنها کمک به تثبیت آرامش نمی کند بلکه این مقوله را دچار ضعف خواهد کرد.