آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۱
اخبار کشور
۱۰

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: MI6 انگلیس مسئول ترور شهدای هسته ای است

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: هنگامی که جک استراو در سال 82 با ایران مذاکره می کرد، MI6 طرح ترور متخصصان هسته ای را آماده کرد و منافقین و موساد در این زمینه با آنها همکاری کردند.

فریدون عباسی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران درباره شهید شهریاری از شهدای هسته ای کشور گفت: عملکرد شهریاری را باید با عملکرد سایرین سنجید.کار فناوری هسته ای به یک نفر مربوط نمی شود، اما یک نفرها در آن بسیار تاثیرگذارند. در سال های قبل شهید علی محمدی محاسبات اولیه سانتریفیوژها را انجام داد. نسل بعدی آمد و صنعت کشور را با توجه به این محاسبات پیش برد. شهید احمدی روشن در حوزه غنی سازی فعال بود. اگر این افراد و همراهان آنها در آن بازه زمانی دست به غنی سازی اورانیوم نمی زدند، ما بعدها با دستاوردهای هسته ای مواجه نبودیم.

عباسی افزود: ترورها از سال 89 به بعد انجام گرفت، ما سال 82 تخلیه تلفنی از سوی سازمان های اطلاعاتی خارجی داشتیم...دستگاه های امنیتی ما از همان زمان و قبل از سال 80 از تخلیه های تلفنی متخصصان مطلع بودند. در این دوران یکسری افراد به دنبال مذاکره بودند تا دندان هسته ای کشور را بکشند. کشیدن دندان علمی یک کشور یعنی متوقف کردن پیشرفت آن کشور. جمهوری اسلامی می خواست یک الگو را به جهان معاصر معرفی کند که می توان از زیر سلطه بیرون آمد.

وی همچنین گفت: هنگامی که جک استراو در سال 82 با ایران مذاکره می کرد، MI6 طرح ترور متخصصان هسته ای را آماده کرد و منافقین و موساد در این زمینه با آنها همکاری کردند. ما می دانیم که MI6 در خارج کشور به دنبال جمع آوری اطلاعات از افرادی بود که ترور شدند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: من به عنوان فردی که مدعی این ترورها هستم این موضوع را دنبال خواهم کرد. ماموران MI6 از افراد ما بازجویی کردند و منجر به شهادتشان شدند. دولت و دستگاه های امنیتی مسئول پیگیری این موضوع هستند.