آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۱
ورزشی
۹

ایران می تواند از سعودی ها به فیفا شکایت کند

فدراسیون فوتبال ایران می تواند در صورت ادامه نقض آشکار قانون اساسنامه فیفا و اصرار بر بازی نکردن در ایران به دلایل سیاسی، علیه سعودی ها و اماراتی ها شکایت کند.

بعد از آنکه در هیئت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شد که تمام دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا از فصل 2018 به صورت رفت و برگشت برگزار می شود، باز هم نمایندگان عربستانی و اماراتی بر موضع خود تاکید کردند و می گویند برای بازی به ایران نخواهیم رفت، این در حالی است که در حکم کتبی کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به صورت کتبی نام کشورهای قطر، عربستان و امارات دیده می شود.

در همین خصوص نعیم البکر، نائب رئیس کمیته برگزاری رقابت های لیگ عربستان، گفت: بازی کردن در زمین بی طرف تصمیمی است که دو دولت عربستان و امارات گرفته اند و باید کنفدراسیون فوتبال آسیا به آن احترام بگذارد. او ادامه داد: کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی تواند کشوری را وادار به بازی کردن در کشوری دیگر کند. AFC به خوبی می داند که تیم های اماراتی و عربستانی چه اعتباری در لیگ قهرمانان آسیا دارند. در چهار دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا تیمی یا از عربستان و یا از امارات به فینال راه پیدا کرده و این به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه موفق بوده اند. ما با چنین تصمیمی مخالف هستیم.

البته این پایان اعتراض ها نبود زیرا دیروز مدیر باشگاه الوصل امارات هم تاکید کرد که این باشگاه تحت هیچ شرایطی در لیگ قهرمانان آسیا در ایران و قطر به میدان نخواهد رفت.

در این بین و در صورتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برابر نمایندگان سعودی کوتاه بیاید، فدراسیون فوتبال ایران به هیچ وجه نباید تن به بی قانونی بدهد چرا که در ماده 3 اساسنامه فیفا (عالی ترین مرجع فوتبالی جهان) کاملا روشن ذکر کرده که تبعیض در فوتبال به هیچ وجه جایی ندارد و به همین خاطر فدراسیون فوتبال ایران می تواند از خاطیان این ماده اساسنامه فیفا به این نهاد شکایت کند.

در ترجمه این ماده آمده است: هر گونه تبعیض علیه یک کشور، شخص، گروه هایی از افراد به خاطر نژاد، رنگ پوست، ملیت و طبقات اجتماعی، جنسیت، زبان، نظر سیاسی، ثروت، موقعیت فردی و گرایش جنسی ممنوع بوده است و از طریق تعلیق یا اخراج از فیفا برخورد می شود.