آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۵
زندگی: سلامت
۱۶
زنگ سلامت

بیهوشی دیگر ترس ندارد

مریم نوش آبادی

ترس از بیهوشی و عوارض پس از آن معمولا یکی از دلایل ترس از عمل های جراحی است. این ترس هنگامی بیشتر می شود که شایعاتی در خصوص نامرغوب بودن و بی کیفیت بودن داروهای بیهوشی هم به آن اضافه می شود. از این رو پای صحبت دبیر اجرایی انجمن بیهوشی ایران نشستیم تا برایمان از کیفیت داروهای بیهوشی و کیفیت خدمات بیهوشی در کشور بگوید.

دکتر افشین جعفرزاده در گفت و گو با «ایران» می گوید: درحال حاضر در کشور هیچ مشکلی از نظر به روز رسانی داروهای بیهوشی نداریم. درحقیقت با وجود اینکه اقدامات مناسبی درخصوص بومی سازی تولید این داروها صورت گرفته است اما برای اینکه دچار کمبود نباشیم بخش اصلی داروهای بیهوشی کشور اعم از داروهای وریدی و گاز ها و داروهای استنشاقی از کشورهای مطرح وارد ایران می شود.

از این رو می توان با قاطعیت گفت: با وجود پیچیده بودن داروهای بیهوشی، هیچ داروی بی کیفیتی (چه تولید داخلی و چه وارداتی) در سیستم دارویی کشور وجود ندارد و وضعیت داروهای کشورمان در زمینه بیهوشی در حد استانداردهای جهانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ارتقای علمی متخصصان بیهوشی کشور خاطرنشان می کند: برای کاهش عوارض بیهوشی و همچنین از بین رفتن استرس بیمار، بهتر است بیماری که می خواهد عمل جراحی کند قبل از عمل توسط متخصص بیهوشی معاینه شود و با او مشورت کند. در این شرایط متخصص بیهوشی در صورت احساس نیاز وی را به متخصص ریه، قلب، غدد و متخصصان دیگر معرفی خواهد کرد تا در صورت وجود مشکل قبل از عمل جراحی مشکلات وی حل شود.

وی با اشاره به برخی از عوارض داروهای بیهوشی می گوید: از میان عوارض این داروها می توان به واکنش های حساسیتی و آلرژیک یا واکنش نامناسب بدن به گروه خاصی از داروهای بیهوشی اشاره کرد. اما یقین داشته باشید، به دلیل ارتقای دانش متخصصان بیهوشی و مراقبت های ویژه و همچنین افزایش کیفیت داروهای بیهوشی، میزان عوارض پزشکی ناشی از بیهوشی در کشور ما بسیار پایین آمده و به سطح کشورهای توسعه یافته اروپا و امریکای شمالی رسیده است.