آرشیو پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۶۵
هنر و ادبیات
۱۴
تئاتر

منو با خودت به تئاتر ببر

امروز افتتاحیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است و جمعه 10 آذر ماه کودکان و نوجوانان همدانی می توانند به دیدن کارهای رده سنی خود بنشینند.

برگزاری جشنواره ها در شهرهای دیگر از اتفاقات خوب هنری کشور است: امری که باعث تمرکز زادیی تئاتر از تهران می شود و از سوی دیگر اجرای تئاتر در شهرستان ها و برگزاری جشنواره به تربیت تماشاگر تئاتر کمک می کند و از همه مهم تر سالن های مهجور تئاتر شهرستان به دلیل برگزاری جشنواره تجهیز می شود. البته ناگفته پیدا است که این موارد ممکن است انجام نشود یا ناقض انجام شود، خصوصا در مورد تجهیز سالن ها که همواره به دلیل سرعت و شتاب برگزاری جشنواره و از سوی دیگر به دلیل کمبود بودجه ناقص می ماند.

به هرحال برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اتفاق خوبی در شهرستان همدان است: حتی اگر نیمی از وعده هایی که داده شده عملی نشود.

حال بد نیست که همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خانواده ها دست کودکان و نوجوانان خود را بگیرند و آنها را مهمان تئاتر کنند.

یکی از این آثار تئاتر که برای روزهای آخر هفته پیشنهاد می شود تئاتر «منو نمی بره» به نویسندگی و کارگردانی زهرا صبری است که برای مخاطبان نوجوان و بزرگسال طراحی شده است. داستان نمایش درباره رها شدن از تمام حسرت ها، دروغ ها، حسادت ها، جدایی ها و خاطره های تلخ و شیرین روزهای گذشته است.

زهرا صبری از کارگردان خوش فکر عرصه نمایش عروسکی است که سال ها در این حوزه کار کرده و جوایز ایرانی و بین المللی کسب کرده است. اگرچه بیشتر فعالیت های این کارگردان تئاتر در حوزه بزرگسال است اما با عرصه کودک و نوجوان هم بیگانه نیست، او این بار در این نمایش از پیرزنی می گوید که علایقش خواب راحت را از او ربوده است.

طبیعی است که کارگردان نمایش های «زمین و چرخ»، «خانه برنارد آلبا»، «تا یک بشمار» نگاه فانتزی به داستان داشته باشد، به همین دلیل اینکار دارای فضایی رویا گونه است که از قصه گویی های معمول رئالیستی فاصله دارد، امری در کارهای سابق زهرا صبری هم دیده می شود. استفاده از وسایل کم و صحنه آرایی کم از دیگر ویژگی این تئاتر است که باعث می شود تخیل مخاطب به خوبی با داستان و صحنه همراه شود. در این نمایش که به سفارش اداره کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است، سعید ابک، فهیمه باروتچی، خاطره عیسوند، نازنین نادرور و بهناز مهدی خواه در این نمایش ایفای نقش می کنند.

«منو نمی بره» همه روزه به جز شنبه ها ساعت 19 برای عموم علاقه مندان در تالار گلستان مرکز تولید تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران اجرا می شود.