آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۱
سیاست
۴

صالح نیکبخت در گفت و گو با «اعتماد»

با کمک دولت کانادا می توان اموال خاوری را مصادره کرد

آیا برگزاری دادگاه در صورت شرکت نکردن متهم در جلسه رسیدگی و صدور حکم غیابی برای متهم امکان پذیر است؟

مطابق مقررات قانونی برگزاری دادگاه غیابی که نه متهم حاضر باشد و نه وکیلی معرفی شده باشد، از لحاظ قانونی با طی مراحل آن و ابلاغ برگزاری جلسه دادگاه از طریق روزنامه ها، برگزاری دادگاه اشکال ندارد اما محکوم علیه می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به حکم صادره اعتراض کند. چنانچه محکوم علیه دلایل کافی برای عدم مراجعه خود در فرصت قانونی دو ماهه که دادگاه برای او تعیین کرده است، ارایه ندهد (این دلایل در قانون ذکر شده است) دادگاه می تواند حکم صادره را بعد از انقضای این مدت اجرا کند.

ضمانت اجرای این جریمه نقدی چیست؟ اگر متهم اموالی در داخل کشور نداشته باشد چگونه می توان این جریمه نقدی را از او دریافت کرد؟ آیا می توان اموال همسر و فرزندان متهم را مصادره کرد؟

اگر متهم اموالی در داخل کشور نداشته باشد، نمی توان اموال همسر و فرزندان متهم را مصادره کرد زیرا جرم جنبه شخصی دارد. اگر متهم، مالی در داخل کشور داشته باشد مقامات قضایی ایران در داخل کشور می توانند آن را توقیف کنند.

آیا امکان مصادره اموال خارج از کشور متهم وجود دارد؟

اگر بین ایران و کانادا روابط متقابلی وجود داشته باشد می شود این تقاضا را از دولت کانادا کرد. این بخش پیچیدگی های خاصی دارد اما در صورت توافق دولت ها می توان اقداماتی درخصوص ضبط اموال متهم در خارج از کشور انجام داد.