آرشیو دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۰
جامعه
۱۷

آمار سوختگی در ایران 8 برابر متوسط جهانی

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به این که آمار سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی آن است، گفت: هر بیمار سوخته پس از ترخیص از بیمارستان به طور متوسط به هفت جراحی نیاز دارد.

به گزارش فارس، محمدجواد فاطمی با بیان این که سالانه 3000 نفر با سوختگی شدید در بیمارستان ها بستری می شوند، افزود: این درحالی است که 3000 نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند و متوسط هزینه هر بیمار در مرحله حاد سوختگی 20 میلیون تومان است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته ادامه داد: سالانه 3600 میلیارد تومان هزینه آشکار سوختگی برای کشور است و هزینه های پنهان نیز شامل از دست دادن روزهای کاری و گرفتاری اعضای خانواده است. فاطمی به ضرورت تشکیل روز ملی پیشگیری از سوختگی اشاره کرد و گفت: از آنجا که بیشترین آمار سوختگی به زمستان مربوط می شود، پیشنهاد ما انتخاب اول دی برای روز ملی پیشگیری از سوختگی است.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: تخت های سوختگی ایران، استاندارد نیست و مرگ و میر سوختگی نیز بالاتر از متوسط جهانی بوده و حتی 30 تا 40 سال نتیجه درمان بیمار سوختگی در کشور ما نسبت به برخی کشورها پایین تر است.

وی گفت: هر بیمار سوخته پس از ترخیص از بیمارستان به طور متوسط به هفت جراحی نیاز دارد. همچنین صد میلیون تومان هزینه جراحی ترمیمی است. از طرفی نیز بیشتر جراحان ترمیمی چون بیماران سوختگی درآمد ندارند و روند درمان نیز طولانی است و درمان آنها را قبول نمی کنند.