آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۴
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی (دولت و تجربه های مدنی)

«دولت و تجربه های مدنی در ایران» عنوان کتابی است که به اهتمام جمعی از پژوهشگران مانند فاطمه مقدسی، رضا امیدی، جلال کریمیان، الهه نوری، مریم آشور، فضه کاشی و خیام عزیزی مهر فراهم آمده و بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه آن را منتشر کرد.

این کتاب که در سه بخش همراه با چهار پیوست تالیف و تدوین شده در بخش اول چارچوب مفهومی و پیشینه نظری سازمان های غیر دولتی و نقش آنها در توسعه و جامعه مدنی را مورد توجه قرار داده است. بخش دوم مروری بر وضعیت حقوقی سازمان های غیر دولتی در کشورهایی چون روسیه، اندونزی، ایرلند، فیلیپین و کانادا و فنلاند دارد. بخش سوم کتاب به یافته های پژوهش اختصاص دارد. موسسه رحمان به عنوان سازمان غیر دولتی در حوزه پژوهش های اجتماعی که از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد، گروهی از پژوهشگران مسائل اجتماعی را به خدمت گرفته تا طی پژوهش هایی مستند و علمی به بررسی نقاط ضعف و مسائل اساسی مرتبط با قوانین و ملزومات نهادهای مدنی بپردازند. این پژوهش بامحوریت «آیین نامه تشکل های مردم نهاد- مصوب هیات وزیران» (شهریور 1395) و براساس فعالیت نهادهای مدنی در ایران در شاخه محیط زیست، آسیب های اجتماعی، کودکان، زنان و... تهیه شده است.

زایش تراژدی

«زایش تراژدی» و چند نوشته دیگر نام کتابی است اثر فریدریش نیچه که باترجمه رضا ولی یاری از سوی نشر مرکز منتشر شد.

زایش تراژدی یکی از آخرین و متمایز ترین آثار در بحث بیماری های جامعه مدرن در اروپای مرکزی بود، نیچه ادعا می کند که جامعه یونان قدیم بادنیای مدرن فرق دارد و از آن برتر است. چون یونان قدیم تمدنی هنری بود در حالی که فرهنگ مدرن حول شناخت، یعنی علم و اخلاق شکل گرفته است.

این کتاب متوجه دو مساله نسبتا متفاوت است. از یک سو تلاشی است برای پاسخ گفتن به چند پرسش درباره فرهنگ و جامعه. فرهنگ انسان چیست؟ چرا تشریک در یک فرهنگ برای ما مهم است؟ آیا همه فرهنگ های انسانی اساسا از یک نوع اند. یا از جهات مهمی فرق دارند؟ فرهنگ انسانی تحت چه شرایطی خواهد بالید؟ و تحت چه شرایطی رو به زوال وانحطاط خواهد رفت؟ زایش تراژدی مداخله ای خاص در بحثی است که طی قرن نوزدهم جریان داشت و می گفت جامعه مدرن و فرهنگ مدرن باید چه شکلی به خود بگیرند؟ در کل زایش تراژدی می پرسد ما چطور می توانیم بیماری های جامعه مدرن را درمان کنیم.

علم و فضیلت

«علم و فضیلت» یا جستاری درباره تاثیر ذهنیت علمی بر منش اخلاقی، عنوان کتابی است از لوئیس کاروئانا که با برگردان محمدابراهیم محجوب از سوی نشر نی منتشر شد.

پروفسور لوئیس کاروئانا، کشیشی یسوعی، علاوه بر ریاست دانشکده فلسفه دانشگاه رم به تدریس فلسفه و پژوهش در رصدخانه واتیکان نیز می پردازد و آثاری چون آغاز و پایان کائنات، کل گرایی و فهم علم، داروین و کاتولیک گرایی را در کارنامه اش دارد. وی در این کتاب با پیمایش قلمروهای جدیدی در مرز میان علم و اخلاق، نشان می دهد چگونه ذهنیت علمی بر شکل گیری شخصیت فرد یا کسب فضائل اخلاقی او اثر می گذارد. از نظر او علم فقط منظومه ای از دانسته ها و دانستن ها نیست. بلکه عاملی در تعیین روش زندگی است.

ماکیاولی و ما

«ماکیاولی و ما» اثری از لویی آلتوسر با ترجمه فواد حبیبی و امین کرمی است که نشر اختران منتشر کرد.

هرکسی که کتاب «شهریار» یا «گفتارها» را از ماکیاولی بخواند، با اینکه چند سده از تالیف شان سپری شده، گرفتارش می شود. چنان که گویی متوفی از روزگار خودمان است و برای ما نوشته شده اند، به ما چیزهایی را می گویند که مستقیما به خود ما مربوط می شود. آثار ماکیاولی ما را تسخیر می کند و به درون ما نفوذ می کند، بی آنکه بدانیم چرا؟ یکی از صاحبنظران در قرن نوزدهم می گوید: «او ما را غرق شگفتی می کند و اندیشناک رهایمان می سازد!» آلتوسر در این جا علاوه بر تاکید بر اهمیت نظریه پردازی در باب دولت ملی، در بازشناسی خصلت مانیفست وار شهریار تمام قد در کنار گرامشی می ایستد. جایی که هر دوی ایشان با انگشت گذاشتن بر فصل 26 شهریار پنبه تمام تحلیل های آکادمیک و علمی ای را می زنند که قصد دارند ماکیاولی را به قالب تنگ دانشمند علوم سیاسی فروبکاهند.

اضطراب

«اضطراب» نام کتابی است از درس های ژاک لاکان در سمینار روانکاوی که در فاصله سال های 1962 و 1963 در دانشگاه سنت – آن ارائه می داد. این کتاب را صبا راستکار به فارسی برگرداند و انتشارات پندار تابان منتشر کرد.

ژاک لاکان چهره ای مهم و برجسته در تاریخ روانکاوی به شمار می رود و یکی از تاثیرگذارترین متفکران قرن بیستم است. وی در این بحث بیان می کند که این نوستالژی داشتن ابژه نیست که موجب اضطراب می شود بلکه نزدیکی به آن است که در ما ایجاد اضطراب می کند. در این کتاب برای نخستین بار با صورت های مختلف و ناشناخته اضطراب و در کنار آن توضیح لاکان از مساله میل تحلیلگر آشنا می شویم. لاکان با بررسی این مفاهیم از زوایای مختلف، مخاطبان خود را با دقت زیاد به بازه ای از موضوعات می برد: موضوعاتی مانند اضطرابی که بین لذت و میل قرار می گیرد.

راز کیهان

«راز کیهان» کتابی به قلم هاینتس آر.پاگلز، فیزیکدان مشهور امریکایی است که با برگردان دکتر پرویز قوامی از سوی انتشارات گوتنبرگ منتشر شد.

فیزیک کوانتومی: زبان طبیعت عنوان دوم کتاب راز کیهان است، فیزیک کوانتومی شاخه ای از فیزیک نظری است که با پدیده های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی سروکار دارد و بنیادی تر از فیزیک نیوتونی و الکترومغناطیس کلاسیک است. این کتاب در سه بخش تالیف و تدوین شده است. بخش اول «راه به واقعیت کوانتومی» است که بحث آن درباره پیشرفت نظریه کوانتومی اتم است. بخش دوم کتاب درباره سفر به درون ماده است، فیزیکدانان با گسترش آگاهی و هوشیاری خاص آدمی و با دسترسی به دورترین نقطه فضا وزمان به درون ساختار ماده نفوذ می کنند و قلمرویی را کشف می کنند که فراسوی مولکول و اتم است. نویسنده در بخش سوم کتاب که راز کیهان است درباره طبیعت قوانین فیزیکی و چگونگی کشف آنها توسط فیزیکدان ها می گوید.