آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۳
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

حدیث محنت

تاریخ تالیف «کتاب ایوب» دقیقا معلوم نیست. فرض بر این است که بین 600 تا 300 قبل از میلاد مسیح نوشته شده باشد. معمول محققان غربی این است که تاریخ تالیف عهد عتیق را عقب تر بکشند تا بتوان این تالیفات را به پیش از دوران زرتشت نسبت داد. با این کار قصد آن دارند که تالیفات عهد عتیقی را از تاثیرات زرتشتی گری دور نگه دارند. تا چند دهه پیش در جهان یهود- مسیحی گمان می رفت که کتاب «امثال سلیمان» کهن ترین متن از نوع کتاب آزندگونه است. ناآگاهی نسبت به حقایق جهان کهن، میدان را برای تعصبات دینی و قومی باز گذاشته بود. اما کشف کتاب ایوب آن باور پیشین را به چالش کشید. «کتاب ایوب» این مرد پارسا و بسامان را در یک زمینه بسیار روشنی قرار می دهد تا او بتواند به جهانیان اعلام کند: «خدایا چرا این همه درد و بلا بر جان من بی گناه نازل می کنی؟» «کتاب ایوب» منظومه آلام ایوب و محنت های او از عهد عتیق است. گزارش فارسی این کتاب توسط قاسم هاشمی نژاد با مقایسه تطبیقی پنج متن کهن فارسی به همت انتشارات هرمس منتشر شده است.

اصالت وجود در فلسفه ملاصدرا

تفکر فلسفی ملاصدرا، تفکری انضمامی و ناظر به زندگی است. هزار توی زندگی ای که چشمه ایمان در آن می جوشد. حکمت حقیقی به روایت ملاصدرا، در ارتباط با خدا و دین تعریف می شود. زیرا فلسفه شناخت وجود است و خدا، فرشتگان، رسولان و کتب آسمانی اصل موجوداتند. از این منظر می توان دریافت که چرا ملاصدرا اثر بزرگ فلسفی خویش، اسفار اربعه، را یک سره در باب الهیات می داند. ملاصدرا با سیر در دالان بیکران وجود، همه امور را از چشم وجود یافته و با وجود تفسیر می کند. در شبکه معرفتی او نیز وجود در همه جا ساری و آغاز و انجام همه امور به وجود است. در واقع وجود نزد ملاصدرا بنیان تمامی امور است. همچنین وجود با حضور خویش در عالم، اوصاف وجودی ای چون عشق، اراده، میل، محبت و علم را به همه جا می برد. «زیست جهان ملاصدرا» نوشته عبدالله صلواتی است که به تازگی انتشارات هرمس آن را به چاپ رسانده است. این کتاب از چهار فصل کلی تحت عناوین هویت و اصالت فلسفه ملاصدرا، انسان ملاصدرا: مولفه ها و زیست نوع ها، ملاصدرا و تساوی حقوق بشر و تفسیر در نگرش وجودی ملاصدرا است.

فلسفه در دیار ما

لودویگ ویتگنشتاین (1951-1889) فیلسوفی که به گفته خودش هم به منطق فکر می کرد و به گناهان خویش، تاملاتی درباره اخلاق و دین از خود به جای گذاشت که تاثیر ماندگاری در اندیشه دینی قرن بیستم داشته است و دامنه نفوذ آن همچنان ادامه دارد. به دلیل قرابت های آرای او درباره اخلاق و دین، ویتگنشتاین پژوهان نیز به این دو موضوع معمولا در کنار هم می پردازند. درباره اخلاق و دین مجموعه مطالب اصلی و مهمی است که ویتگنشتاین درباره این دو موضوع نوشته یا در مورد آنها سخنرانی کرده است که اکنون مرجع مناسبی است برای علاقه مندان فارسی زبان که می خواهند با تکیه به اصل سخنان وی درباره این موضوعات تامل کنند. «درباره اخلاق و دین» اثر ویتگنشتاین با ترجمه مالک حسینی و بابک عباسی منتشر و همچنان در دسترس علاقه مندان فارسی زبان قرار دارد. درباره اخلاق، درباره اخلاق شناسی اشلیک، ارزش، دین و... از جمله مهم ترین بخش های این کتاب است. «درباره اخلاق و دین» از مجموعه «فلسفه و کلام» است که توسط انتشارات هرمس منتشر شده است. از این ناشر تاکنون 60 عنوان کتاب منتشر شده است.

اصلاحیه: در ستون کتابخانه مورخ 5/8/96 درصفحه سیاستنامه محمد زارع شیرین کندی، نویسنده کتاب «پدیدار شناسی نخستین مراحل خودآگاهی فلسفی ما» به اشتباه به عنوان گردآور و تدوینگر کتاب ذکر شده بود که از این طریق اصلاح می شود.