آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
اقتصاد
۴

کارگران مناطق آزاد از حداقل مزایا هم برخوردار نیستند

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به عدم برخورداری کارگران شاغل در مناطق آزاد از مفاد حمایتی قانون کار، گفت: با گسترش مناطق آزاد، کارگران بیشتری از شمول قانون کار خارج می شوند.

علی خدایی، در گفت وگو با فارس با اشاره به فلسفه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: این مناطق با هدف توسعه صادرات و ایجاد اشتغال تاسیس شد و به همین جهت یکی از امتیازات مهمی که به این مناطق داده شد، قانون ویژه اشتغال برای این مناطق بود. وی تصریح کرد: براساس ماده 52 قانون مقررات ویژه اشتغال در مناطق آزاد، کارگران شاغل در این مناطق، مشمول قانون کار نمی شوند.عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به این که مناطق آزاد از شمول مواد حمایتی قانون کار برای کارگران شاغل در این مناطق خارج شده است، خاطرنشان کرد: این مناطق طی بیش از 25 سالی که از عمرشان می گذرد، تنها به مبادی برای واردات کالاها تبدیل شده اند و صادرات به آن شکلی که هدف گذاری شده بود، صورت نگرفته است و از نظر ایجاد اشتغال هم ناموفق بوده اند.

وی افزایش مناطق آزاد را به منزله خارج شدن تعداد بیشتری از کارگران از شمول حمایتی قانون کار دانست و گفت: بدون این که نتایج عملکرد مناطق آزاد فعلی مورد ارزیابی قرار بگیرد کماکان با گسترش مناطق آزاد در حال امتیاز دادن به این مناطق هستیم.