آرشیو پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۶
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

مسواک مانع پوسیدگی می شود یا نه؟

لیلا صدقی (دندانپزشک)

28 سال دارم و با وجود اینکه ازکودکی هرشب مرتب مسواک زده ام اما همچنان دچار پوسیدگی دندان می شوم. لطفا مرا راهنمایی کنید که آیا واقعا مسواک زدن مانع پوسیدگی دندان می شود یا نه؟

بهتر است بدانید که مینای دندان در یک لحظه یا یک روز از بین نمی رود. اسید حاصل از فعالیت میکروب های ایجادکننده پوسیدگی به مرور زمان مینای دندان را از بین می برند. در واقع حدود 5دقیقه پس از خوردن غذا میکروب های ایجادکننده پوسیدگی مواد قندی را به اسید تبدیل می کنند و طی مدتی حدود 10 تا 20 دقیقه حالت اسیدی به اوج خود می رسد. بررسی ها نشان داده پس از گذشت یک ساعت وضعیت دهان به حالت طبیعی باز می گردد. بنابراین شما نمی توانید تنها با مسواک زدن بعد از شام از پوسیدگی دندان های تان پیشگیری کنید و باید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. البته به یاد داشته باشید استفاده از مواد قندی مانند شکلات ها در بین روز یا به عنوان میان وعده و خرده خوری های طی روز هم می تواند به پوسیدگی دندان ها منجر شود چرا که به طور مداوم باعث تولید اسید در محیط دهان و آسیب مینای دندان می شود.

از سوی دیگر باید بدانید که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند دندان ها را تمیز کند چراکه مسواک تنها سطوح قابل دسترسی دندان را تمیز می کند و برای تمیز کردن سطوح بین دندان ها باید حتما از نخ دندان استفاده کنید. در واقع مسواک و نخ دندان مکمل یکدیگر هستند.