آرشیو پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۶
زندگی: سلامت
۱۶
زنگ سلامت

می توان از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد

گسترش انواع سرطان در روزگار ما، کیفیت زندگی ما را بشدت تحت الشعاع خود قرار داده و مراکز تحقیقاتی و علمی جهان را واداشته تا با تمام نیرو، به دنبال پیدا کردن راه درمانی برای آن باشند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان معتقدند با رعایت مواردی ساده می توان احتمال ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش داد.

دکتر محمدرضا قوام نصیری با تاکید بر این موضوع در حاشیه دوازدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی به «ایران» می گوید: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، نخستین گام ترک استعمال دخانیات از هر نوعی است، چراکه ثابت شده سیگار و فرآورده های تریاک و حتی روانگردان ها باعث جهش های غیرطبیعی در سلول ها و سرطانی شدن آنها می شوند. رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی می افزاید: در گام بعدی باید استرس را تا حد توان کاهش داد. هرچند کاهش استرس در زندگی اجتماعی در شهر های بزرگ و صنعتی غیرقابل اجتناب است اما باید راهکاری برای آن پیدا کرد. وی توصیه می کند: همچنین باید هشدارها و توصیه های متخصصان در مورد عادات زندگی و تغذیه را جدی گرفت. استفاده از میوه و سبزیجات تازه و حذف روغن های بی کیفیت و خوراکی های سرخ شده می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد.

دکتر قوام نصیری در خاتمه تاکید می کند: استفاده خودسرانه از داروها نیز خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد. متاسفانه بسیار دیده می شود که برخی بیماران به توصیه افراد خانواده یا دوستان نزدیک خودسرانه دارو مصرف می کنند و اشتباه خود را با مشابه بودن علائم بالینی توجیه می کنند.