آرشیو پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۳
ایران
۱۵

ریزش قسمتی از دیوار قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

قسمتی از دیواره برج دیدبانی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز روز گذشته و به دلیل مرمت نشدن، ریزش کرد.

به گزارش مهر، حجم تخریب شده یک مترمربع و از بدنه دیواره برج دیدبانی قلعه است، که در ارتفاع پنج متری از سطح زمین رخ داده و این امر نشان می دهد به دلیل تخریب انسانی نبوده و بر اثر فرسودگی دیواره قلعه است.

بخش تخریب شده قلعه پرتغالی ها در قسمت جنوبی و در محدوده مسکونی و خیابان پرتردد برای گردشگران است. این قلعه با وجود مرمت هایی که در سال های گذشته روی آن انجام شده همچنان بشدت نیازمند مرمت است.

قلعه پرتغالی های جزیره هرمز به عنوان یکی از مقاصد گردشگران است که در فصول پاییز و زمستان بیشترین گردشگر را پذیراست. خطر فرو ریختن دیواره این قلعه، گردشگران را نیز تهدید می کند.

قلعه پرتغالی های هرمز با قدمت 500ساله به عنوان مهم ترین اثر باقیمانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس و نماد روحیه استعمارستیزی ایران است.

این قلعه در محلی به نام «مورنا» قرار دارد و به شکل چند ضلعی نامنظم است، ساختمان آن بسیار محکم و دیواره هایی به قطر 350 سانتی متر با چند برج به ارتفاع 12 متر دارد. تاسیسات قلعه شامل انبارهای اسلحه، آب انبارهای بزرگ، برکه و اتاق هایی با سقف هلالی، سربازخانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.