آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۴
حوادث - اخبار کشور
۱۱

کشور به طور جدی با بی آبی رو به روست

تبریز- خبرنگار کیهان: مدیر روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: کشور به طور جدی با بی آبی روبرو است و با کمبود آب 50 میلیون نفر ایرانی مجبور به مهاجرت خواهند شد.

«محمد خلیلی پیر» در همایش جشنواره فراگیری اولین واژه «آب» در تبریز گفت: ما مجبور به تامین آب شهرهای مرکزی کشور، از خلیج فارس و دریای عمان هستیم و خط انتقال آب خلیج فارس و عمان به خراسان رضوی و مشهد به طول 900 کیلومتر در دست طراحی است و این مسئله، آخرین چاره کار است.

وی اضافه کرد: اکنون انتقال آب بین حوضه ای از مناقشات جدی کشور است. خوزستانی ها و چهارمحالی ها با اصفهانی ها و یزدی ها مشکل آب دارند. در خوزستان تالاب ها یا خشک شدند و یا در حال خشکی قرار دارند و امکان انتقال آب بین حوضه ای وجود ندارد. در کرمان چاه های 400 متری به آب نمی رسیدند و در آذربایجان شرقی در 402 متری به آب رسیدیم. تمام این موارد نشانه های وخیم تر شدن شرایط آب کشور و وقوع اتفاقات عجیب در حوزه آبی است.

وی گفت: در تابستان گذشته دمای متوسط کشور 1 درجه بالا رفت و طول دوره گرما بیشتر شد و در خوزستان بیش از 40 روز دما بیش از 50 درجه بود و در گلستان و غرب مازندران 70 روز باران نبارید، آب، جایگزین ندارد و باید به فکر چاره بود. وی خواستار توجه به وضعیت پیشینیان در مواجهه با آب و استفاده از تجارب آنان در شرایط جدید شد و هوشمندی آنها را برای استفاده در موقعیت های حاد کنونی خواستار شد و افزود: در الگوهای جهانی میزان سرانه مصرف خانوار به 110 لیتر رسیده است بدون این که به کیفیت زندگی مردم صدمه ای وارد شود ولی در ایران 220 تا 250 لیتر سرانه مصرف است.