آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۷
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

در نقد محافظه کاری

محافظه کاری چیست و طرفداران آن به راستی با چه مخاطراتی روبه رو هستند؟ نویسنده «ذهن ارتجاعی» با شناسایی ریشه های محافظه کاری در واکنش به انقلاب فرانسه استدلال می کند که اندیشه لیبرال ملهم از دشمنی با رهایی اقشار فرودست است. محافظه کاران، با وجود مخالفت با جنبش های آزادیخواهانه و برابری خواهانه طرفدار مفهومی پویا از سیاست و جامعه هستند که شامل دگرسازی خود، خشونت و جنگ می شود.

«ذهن ارتجاعی» کتابی است در مورد تاریخ اندیشه محافظه کاری از انقلاب فرانسه تا قرن بیست و یکم. تمرکز کتاب بر اروپای غربی و امریکا است و این ایده را مطرح می کند که محافظه کاری در اساس راه و روشی سیاسی در واکنش به جنبش های چپ و رادیکال بوده است.

محافظه کاری و ضد انقلاب، زباله و جاذبه، نسل کشی رنگین و سهولت خشن بودن از جمله مهم ترین سرفصل های این کتاب هستند.

«ذهن ارتجاعی» نوشته کری رابین با ترجمه شهریار خواجیان توسط انتشارات ققنوس به تازگی منتشر شده است.

لازم به ذکر است ادعاهای مطرح شده در این کتاب به شدت محل مناقشه هستند که نقد و بررسی آن مجال دیگری می طلبد.

نبرد برای آزادی

مارتین براو در کتاب «تجربه پلبینی» به تشریح قیام های ستمدیدگان بر صحنه ای جهانی و تاریخی دست می زند. این قیام ها صدای محرومان و طردشدگانی است که نباید هرگز فراموش شان کنیم. وی حتی به بازسازی پیدایش فلسفی قسمی «اصل پلبینی» همت می گمارد که پیش فرض های تفکر مرسوم و فلسفه سیاسی را برهم می زند.

از مهم ترین ویژگی های این کتاب شیوه ای است که مولف در تحلیل اصل پلبینی به کار گرفته است. همان چیزی که وی «تاریخی ناپیوسته از نبرد برای آزادی» می نامد.

شیوه ای که طی آن از دید براو، همچون بدیو و رانسیر سیاست امری است ضرورتا نادر و استثنایی. «تجربه پلبینی» نوشته مارتین براو با ترجمه فواد حبیبی توسط نشر ققنوس منتشر و به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

از جمله مهم ترین بخش های این کتاب می توان به جمهوری روم، مساله شکل های سازماندهی سیاسی، ژاکبون های انگلیسی و... اشاره کرد.

ترجمه کتابی دیگر از گادامر

هانس گئورگ گادامر، فیلسوف آلمانی و از معروف ترین شاگردان مارتین هایدگر بیش از هر چیز به خاطر کتاب «حقیقت و روش» شناخته می شود.

اما او پیش و پس از انتشار این کتاب مشهور، بارها و بارها به پرسش در باره دین و اخلاق پرداخت که برخی از آنها در کتاب «هرمنوتیک دین و اخلاق» منتشر شدند. نوشتارهای این کتاب برای نخستین بار پژوهش ژرف گادامر را در معنای هرمنوتیکی این موضوعات نشان می دهد. او در اینجا از منظر دینی به موضوع نپرداخته است.

چون پروژه اصلی زندگی خود را پژوهش در مورد فهم می داند. او در این کتاب سعی می کند نشان بدهد که تفسیر متون دینی قابل صرف نظر یا فروکاستن به متون دیگر نیست. زیرا این متون نه فقط در زمینه هرمنوتیک کلامی حرف هایی برای گفتن دارند بلکه مسائلی از هرمنوتیک غیردینی را نیز آموزش می دهند.

«هرمنوتیک دین و اخلاق» نوشته گادامر با ترجمه شهاب الدین امیرخانی توسط نشر «کتاب پارسه» به تازگی منتشر شده است.

کانت و یک پرسش، در باره امکان یک فلسفه اخلاق، اسطوره در علم، تاملاتی در باره رابطه دین و علم و... از مهم ترین سرفصل های این کتاب هستند.