آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۷۷
ورزش
۱۵
کوتاه تر از گزارش

فیفا هم ورزشکاران روسیه را به علت دوپینگ محروم می کند؟

درآستانه بازی های جام جهانی روسیه، خیلی ها در این کشور نگران ماجرای دوپینگ سازمان یافته و اتهامات وادا هستند. هفته گذشته IOC روسیه را از شرکت در المپیک زمستانی 2018 محروم کرد و اعلام کرد که ورزشکاران روسیه تنها می توانند به صورت مستقل در این مسابقات شرکت کنند. حالا گفته می شود احتمال دارد که بررسی دوپینگ سازمان یافته در بازی های یونیورسیاد 2013 هم بر شرایط ورزشکاران روسیه و میزبانی این کشور در مسابقات یونیورسیاد آینده تاثیرگذار باشد. با این حال فدراسیون جهانی ورزش های دانشگاهی اعلام کرد که هنوز برنامه ای در این زمینه ندارد و منتظر اطلاعات وادا و IOC است.

تیم روسیه در مسابقات یونیورسیاد کازان 2013، تعداد 292 مدال دریافت کرد که 156 مدال آن طلا بود. این تعداد بیش از نیمی از کل مدال هایی است که در این بازی ها اهدا شد. قرار است مسابقات زمستانی یونیورسیاد در کراسنویارسک روسیه در سال 2019 برگزار شود. اما رویداد مهم تر در این کشور تابستان سال آینده انجام می شود: جام جهانی.

فیفا اخیرا اعلام کرده که آژانس ضد دوپینگ جهانی (وادا) اطلاعات جدیدی درباره فوتبالیست های روسیه به این فدراسیون ارایه کرده است و در صورتی که لازم باشد فوتبالیست های روس جریمه خواهند شد.

بد نیست بدانید اسامی حدود 300 ورزشکار روسیه که دوپینگی هستند روز جمعه از سوی وادا به فدراسیون های جهانی داده شد. سخنگوی فیفا در این باره می گوید: «ما تایید می کنیم که فیفا و دیگر فدراسیون های جهانی از وادا اطلاعات درباره ورزشکاران روسیه کسب کرده اند. فیفا منتظر اطلاعات بیشتر است و به بررسی های خود ادامه خواهد داد. در صورتی که شواهد کافی وجود داشته باشد که ورزشکاران روس قوانین ضد دوپینگ را زیر پا گذاشته اند، محروم خواهند شد. ماه گذشته فاطما سامورا، دبیرکل فیفا اعلام کرد که دوپینگ گسترده در بین فوتبالیست های روسی وجود نداشته است.»

بد نیست بدانید اتهام به فوتبالیست های روسیه زمانی زده شد که نام تیم فوتبالی روسیه در جام جهانی 2014 بطور کامل در گزارش مک لارن مربوط به دوپینگ سازمان یافته در روسیه، مطرح شد. نام بیش از 1000 ورزشکار روس در این گزارش آمده بود. با این همه ویتالی موتکو، نماینده نخست وزیر روسیه در امور ورزش، دوپینگ سازمان یافته در روسیه را تکذیب کرد.