آرشیو یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۴
اقتصادی
۴

پس از چهار سال عدم اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه ها مطرح شد: اعتراف دولت به امکان شناسایی درآمد خانوارها

معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت کد ملی را در تمام سازمان ها به رسمیت می شناسند، با توجه به این ظرفیت آمادگی داریم که درآمد خانوارها را شناسایی کنیم.

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزیر کار در دومین کنفرانس اقتصاد ایران در تهران اظهار کرد: ایران اطلاعات دقیقی از وضعیت خانوارها دارد، کد ملی در بانک ها، فرودگاه ها و سایر سازمان ها از افراد گرفته می شود و در نتیجه می توانیم از این ظرفیت در نظام مالیاتی استفاده کنیم و درآمد خانوارها را شناسایی کنیم.

وی افزود: در زمینه یارانه ها و به ویژه یارانه انرژی همیشه یک طرف واقعیت را بیان کردیم که فقرا کمتر از یارانه های انرژی استفاده می کنند، اما+ این را نگفتیم که سهم هزینه های انرژی در دهک اول و دوم بیش از 16/5 درصد است. این در حالی است که در دهک های بالا این سهم حدود هشت درصد است.معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه گفت: اصلاح قیمتی و تصمیم درباره یارانه های انرژی در این بخش باید به گونه ای باشد که دچار خطای سیاستی نشویم و فقرا متضرر نشوند. وقتی به تحلیل فضایی مسائل اقتصادی می رسیم به رغم اینکه کد ملی در همه سازمان ها به رسمیت شناخته می شود، اما در زمینه کد پستی با نقصان اساسی روبه رو هستیم.

به گفته میدری، مردم تغییرات کد پستی را به سازمان ها و دستگاه های دولتی اطلاع نمی دهند. البته در صورت هماهنگی بین دستگاه با کاری حدود دو سال می توان این مشکل را برطرف کرد.با توجه به اظهارات معاون وزیر رفاه مبنی بر امکان شناسایی درآمد خانوارها این سوال در افکار عمومی مطرح می شود که چرا دولت حسن روحانی علیرغم توانایی برای شناسایی ثروتمندان، یارانه آنها را طبق قانون قطع نکرده و این قشر پولدار همچنان یارانه را دریافت می کنند و چرا با وجود امکان شناسایی ثروتمندان، قانون هدفمندی یارانه ها به طور دقیق اجرا نشده است.