آرشیو دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۵
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

فرانسه

خبرگزاری فرانسه: پس از آنکه اعلام شد، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، قصد دارد چهلمین سال تولد خود را پایان هفته جاری (شنبه آینده) در نزدیکی کاخ «شامبور» (اقامتگاه فرانسوای اول) جشن بگیرد، منتقدان دولت این تصمیم و اقدام ماکرون را تقبیح کرده و جشن تولد وی را «جشن تولد شاهانه» خواندند.«ژان لوک ملاتشون» از رهبران احزاب چپگرا، به روزنامه «لوفیگارو» گفته: «چرا او باید تولد خود را در یک کاخ جشن بگیرد؟ نمادهای پادشاهی با جمهوریت همخوانی ندارند.»

انگلیس

تلگراف: «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، هشدار داده، بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، انگلیس به یک نظام (ارباب) رعیتی تبدیل خواهد شد. وی گفته توافق تجاری میان لندن و بروکسل، باید منافع حداکثری را به همراه داشته باشد و برای انگلیس آزادی از قوانین (اتحادیه) اروپا را فراهم کند.همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، سال 2016 در این کشور برگزار شده است و بیشتر مردم انگلیس در این همه پرسی، به خروج رای داده اند.

جمهوری چک

ایسنا: رهبران احزاب راست طی یک گردهمایی در پراگ، اتحادیه اروپا را خطری برای قاره اروپا دانسته و اعلام کرده اند که این اتحادیه در آینده اروپا، جایی ندارد. این رهبران همچنین، متعهد شدند همکاری های میان خود را خارج از چارچوب اتحادیه اروپا، توسعه دهند. در میان سخنرانان، «ماری لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه، اتحادیه اروپا را «یک سازمان ویرانگر» خواند.

آمریکا

فارس: «رابرت کیهون» نماینده کنگره آمریکا از حزب دموکرات، اعلام کرده که دوباره در انتخابات شرکت نمی کند. علت این تصمیم، متهم شدن کیهون به آزار جنسی دو زن در زمان فعالیت های انتخاباتی است. تاکنون سیاستمداران زیادی در آمریکا و انگلیس به ظاهر اتهام های مشابه، مجبور شده اند از سمت خود کناره گیری کنند.

لیبی

ایسنا: «باسم الهاشمی الصول» سخنگوی قبایل ساکن لیبی و سخنگوی خانواده «معمر القذافی» دیکتاتور سابق این کشور، گفته اگر «سیف الاسلام قذافی» در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شود، بزرگترین قبایل لیبیایی از وی حمایت خواهند کرد. «سیف الاسلام» فرزند معمر قذافی است. سخنگوی قبایل لیبی علت این تمایل به سیف الاسلام را برقراری امنیت ذکر کرده است.