آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۶
اقتصادی
۴

قائم مقام وزیر کار: یارانه 5 دهک درآمدی حذف می شود

قائم مقام وزیر کار با اشاره به اینکه در سال آینده پنج دهک درآمدی یارانه خواهند گرفت، گفت: اگر خانواری در فقر مطلق بوده و امکان کسب درآمد نداشته باشد یارانه شان تا 700 هزار تومان قابل افزایش است.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا بانک های اطلاعاتی دولت برای حذف یارانه خانوار کفایت می کند یا خیر، اظهار داشت: برخی بانک های اطلاعاتی که هم اکنون در دسترس است و می توان با استفاده از سایر بانک های اطلاعاتی دسترسی بیشتری برای شناسایی درآمد افراد ایجاد کرد.

وی ادامه داد: درصورتی که اجازه استفاده از بانک اطلاعاتی مالیاتی و بانک های دیگر اطلاعاتی داده شود، امکان شناسایی دقیق تر افراد غیرنیازمند وجود دارد.قائم مقام وزیر کار ادامه داد: پنج دهک درآمدی در سال آینده یارانه خواهند گرفت و شامل افراد تحت پوشش خواهد شد، به طوری که اگر خانواری در فقر مطلق بوده و امکان کسب درآمد نداشته باشد یارانه شان تا 700 هزار تومان قابل افزایش است.

گفتنی است، برای حذف یارانه پنج دهک مورد اشاره وی، احتمالا دولت از ابزار های اطلاعاتی مانند حساب های بانکی افراد استفاده خواهد کرد، اما در حال حاضر شاهد تکذیب این موضوع همانطور که در ابتدای دولت حسن روحانی مشاهده کردیم، نیستیم، احتمالا برخی خط قرمز های دولت با اتمام انتخابات از بین رفته است.

البته تغییر رفتار دولت پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری امسال، محدود به این مورد نیست؛ واضح ترین دلیل آن هم حذف حدود 30 میلیون نفر از یارانه بگیران در سال آینده است آن هم در حالی که سخنگوی دولت، دو سال پیش حذف بیش از 20 میلیون نفر را ناعادلانه دانسته بود!

یعنی با پشت سر گذاشتن انتخابات، حذف یارانه ثروتمندان، از حالت ناعادلانه، به تکلیف دولت تبدیل شده است!

فارغ از سیاسی کاری دولت در این زمینه باید پرسید، اگر دولت تاکنون توان شناسایی ثروتمندان را داشت و ار طرف دیگر به فکر اقشاری بود که توان درآمدی کمتری دارند؛ چرا تا به حال یارانه ثروتمندان را حذف نمی کرد؟