آرشیو سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۶
اقتصادی
۴

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران: توسعه شهرک های گلخانه ای از سیاست های محوری اقتصاد مقاومتی است

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: توسعه شهرک های گلخانه ای به سبب افزایش ارز آوری حاصل از صادرات، یکی از محوری ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

علی اشرف منصوری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره توسعه گلخانه ها اظهار کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، توسعه شهرک های گلخانه ای به سبب افزایش ارزآوری حاصل از صادرات، یکی از محوری ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود که با شتاب بیشتری باید از سوی وزارتخانه های مربوط پیگیری شود.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه ها یک راه نجات کشور از بحران کم آبی است، یادآور شد: افزایش حداقل 10 برابری بهره وری، مصرف آب، گسترش تولید، ایجاد اشتغال مستقیم برای 10 نفر به ازای هر هکتار را از دیگر مزیت های توسعه گلخانه نسبت به فضای آزاد می توان برشمرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیتی در ارائه تسهیلات به کشاورزان وجود ندارد، گفت: اکنون تسهیلات برای احداث واحدهای گلخانه با نرخ 4/5 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که با توجه به اهمیت بالای این موضوع در تلاشیم که نرخ تسهیلات اعطایی به کشاورزان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت سطح زیر کشت گلخانه ها اظهار کرد: استان تهران با مجموع سه هزار و 160 هکتار در بخش توسعه کشت گلخانه جایگاه نخست در بین سایر استان ها را به خود اختصاص داده است. در هشت ماه نخست سال، حدود 260 هکتار گلخانه ای جدید احداث شد در حالی که برنامه استان تهران تا پایان سال، 140 هکتار بوده است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه استان تهران تا قبل از شروع کار دولت یازدهم فاقد شهرک گلخانه ای فعال بود، بیان کرد: در شرایط کنونی شهرک گلخانه ای واقع در شهرستان ملارد با 180 هکتار سطح زیر کشت به متقاضیان واگذار شده است و همچنین 30 درصد کارهای واگذاری شهرک گلخانه ای در ورامین انجام شده است.

منصوری ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی های اخیر، انتظار می رود که وزارت نیرو در توسعه شهرک های گلخانه ای حداکثر همکاری در زمینه تخصیص آب و ایجاد زیرساخت های لازم را با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.