آرشیو شنبه ۲ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۹۹
صفحه آخر
۱۲

بحران جدایی طلبی به اسپانیا برگشت: پیروزی احزاب تجزیه طلب در انتخابات پارلمانی کاتالونیا

مقام های منطقه کاتالونیا اعلام کردند، احزاب طرفدار جدایی این اقلیم از اسپانیا، در انتخابات پارلمانی، اکثریت آراء را به دست آورده اند.

مردم منطقه کاتالونیا روز پنج شنبه پای صندوق های رای رفتند. این انتخابات پس از آن برگزار شد که دولت اسپانیا ماه اکتبر گذشته با غیرقانونی خواندن همه پرسی استقلال در کاتالونیا، دولت جدایی طلب کاتالونیا را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودرس برای روز 21 دسامبر(پنج شنبه 30 آذر) شد.

مقام های کاتالونیا اعلام کردند با شمارش 99 درصد آرای انتخابات محلی کاتالونیا، احزاب حامی جدایی این منطقه، 70 کرسی پارلمان محلی یعنی دو کرسی بیشتر از اکثریت مطلق را به دست آوردندبراساس شمارش آرا سه حزب طرفدار استقلال از اسپانیا، 70 کرسی از مجموع 135 کرسی در پارلمان را از آن خود کرده اند. ائتلاف «با هم به خاطر کاتالونیا»، به رهبری «کارلوس پوگدمون» (رهبر برکنار شده دولت محلی کاتالونیا) موفق شده است 34 کرسی و حزب چپ گرایی «جمهوری خواه» 32 کرسی و حزب «به خاطر وحدت ملی» 4 کرسی پارلمان را به دست گرفته اند.این در حالی ست که حزب اتحادگرای «شهروندان اسپانیا» 36 کرسی و حزب «ملت اسپانیا»- به رهبری «ماریو راخوی» نخست وزیر اسپانیا- فقط 4 کرسی پارلمان را به دست آورده اند.

آمار مشارکت کنندگان در انتخابات پارلمانی کاتالونیا، روز پنج شنبه، بیش از 81 درصد اعلام شده است. در واقع با پیروزی احزاب استقلال طلب، پارلمان کاتالونیا یک بار دیگر صحنه مجادله میان احزاب طرفدار استقلال محلی بدون جدایی از اسپانیا در یک طرف و حامیان تشکیل یک کشور جدید و استقلال کامل از مادرید در طرف دیگر خواهد شد.