آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۰
اقتصادی
۴

معاون وزیر راه و شهرسازی: یک ریال از سهم فروش گازوئیل به راه آهن پرداخت نشده است

مدیرعامل راه آهن گفت: در ماده 70 به عنوان قانون رسمی مجلس 10 درصد از حق فروش گازوئیل به حق دسترسی راه آهن اختصاص یافته اما تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکرده ایم.

به گزارش راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده با اشاره به اینکه در ماده 70 به عنوان قانون رسمی مجلس 10 درصد از حق فروش گازوئیل به حق دسترسی راه آهن اختصاص یافته است اظهار داشت: متاسفانه تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکرده ایم؛ بنابراین اگر چشممان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجه ای نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز صاحبان شرکت های ریلی، به دولت وابسته و درصد کمی بخش غیردولتی واقعی را تشکیل می دهند، افزود: متاسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی، مدیران دولتی حضور دارند که ضوابط دولتی بر آنها حاکم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حمل ونقل ریلی زده است. در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می داند.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه یکی از مشکلات راه آهن این است که صاحب سهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح کرد: باید بپذیریم که بیش از 70 درصد شرکت های خصوصی در واقع خصولتی و حاکمیتی هستند. محمدزاده با انتقاد از دیرکرد پرداخت های شرکت های بخش خصوصی افزود: سهم شرکت راه آهن از حمل نقل بار کشور حدود 20 درصد بوده است، که این سهم در سال 92 به حدود 9/8 درصد تقلیل پیدا کرد. راه آهن در سال 92 بالغ بر 32 میلیون تن و در سال 95به میزان40 میلیون تن بار حمل کرده است.

وی متوسط سهم حق دسترسی راه آهن در بخش باری را 57 درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر 20 درصد رسیده است. همچنین بر اساس تمام گزارش های مستند، در طی چهار سال گذشته درآمد راه آهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینه های راه آهن که اکثرا پرسنلی بوده و متوسط بر اساس قوانین کشوری سالی 19/4 درصد افزایش یافته است. مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه در حوزه بار حدود 300 میلیارد تومان زیان داشتیم گفت: بر اساس گزارش های سازمان حسابرسی در سال 95، راه آهن 790 میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه کرده است.