آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۹۸۳
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

بحران های غزالی و راهکار او

در سی و چند سالگی استاد پرافتخار دانشگاه زمان خود شد و شهرتی فراوان یافت. ظاهرا همه چیز بر وفق مراد بود: دانش، مقام، شهرت و ثروت. اما دیری نگذشت که دچار بحران درونی و بیرونی شد و از دانشگاه (مدرسه نظامیه بغداد) فرار کرد و 12 سال را به سفر درونی و بیرونی گذراند و پس از سال ها تدریس و تالیف ده ها کتاب تاثیرگذار در کنار مدرسه ای که در زادگاهش بنا کرد به خاک سپرده شد. تاثیر او عظیم بود و حتی بر جریان فکری در غرب نیز اثر گذاشت. برخی معتقدند که بحران شکاکیت او، حاکی از بحران تمدنی بود که از ارزش های معنوی و اخلاقی خود دور شده بود.

«غزالی و دعا» اثر استاد ممتاز دانشگاه توکیو – کوجیرو ناکامورا- پژوهشی تطبیقی است در باره راه حل غزالی برای برون رفت از این بحران. پروفسور فردریش هایلر مولف کتاب درخشان «نیایش» و دکتر آنه ماری شیمل نیز بر این کار نظارت داشته اند.

«غزالی و دعا» با ترجمه شهاب الدین عباسی توسط نشر کتاب پارسه منتشر و به تازگی روانه بازار کتاب شده است. زندگی غزالی، احیاء علوم الدین، توحید در مقام وحدت الهی، توحید در مقام فنا، ذکر، دعا و... از مهم ترین سرفصل های این کتاب هستند.

ترجمه کتابی دیگر از گادامر

هانس گئورگ گادامر، فیلسوف آلمانی و از معروف ترین شاگردان مارتین هایدگر بیش از هر چیز به خاطر کتاب «حقیقت و روش» شناخته می شود.

اما او پیش و پس از انتشار این کتاب مشهور، بارها و بارها به پرسش در باره دین و اخلاق پرداخت که برخی از آنها در کتاب «هرمنوتیک دین و اخلاق» منتشر شدند. نوشتارهای این کتاب برای نخستین بار پژوهش ژرف گادامر را در معنای هرمنوتیکی این موضوعات نشان می دهد. او در اینجا از منظر دینی به موضوع نپرداخته است. چون پروژه اصلی زندگی خود را پژوهش در مورد فهم می داند. او در این کتاب سعی می کند نشان بدهد که تفسیر متون دینی قابل صرف نظر یا فروکاستن به متون دیگر نیست. زیرا این متون نه فقط در زمینه هرمنوتیک کلامی حرف هایی برای گفتن دارند بلکه مسائلی از هرمنوتیک غیردینی را نیز آموزش می دهند.

«هرمنوتیک دین و اخلاق» نوشته گادامر با ترجمه شهاب الدین امیرخانی توسط نشر «کتاب پارسه» به تازگی منتشر شده است.

کانت و یک پرسش، در باره امکان یک فلسفه اخلاق، اسطوره در علم، تاملاتی در باره رابطه دین و علم و... از مهم ترین سرفصل های این کتاب هستند.

لطیفه پس از شام

کاریل چرچیل (1938) نمایشنامه نویس و فعال اجتماعی بریتانیایی و از نسل جوانان دهه شصت میلادی است. او یکی از نویسندگان موثر مارکسیست- فمنیست در نیمه دوم قرن بیستم به شمار می آید و نمایشنامه هایش بازتاب حوادث سیاسی و اجتماعی و تاریخی عصر اویند. لطیفه پس از شام از آثار نوشته شده چرچیل برای تلویزیون است که روایتی نو از موسسات خیریه بین المللی را به نمایش می گذارد لطیفه پس از شام یکی از نمایشنامه های چرچیل است که هرچند سبک نگارشی آن متفاوت از آثار تئاتری اوست (از آن رو که برای نمایشی تلویزیونی نوشته بود و عواملی چون حضور دوربین و فیلمبرداری و ارایه آن از طریق یک رسانه جمعی پرمخاطب بر نگارش آن تاثیر می گذاشت، اما مضامین اجتماعی و سیاسی نومارکسیستی- فمینیستی آن همان است که او به کرات در دیگر آثارش به آنها پرداخته است. از این روست که چرچیل، با محور قرار دادن آگاهی، آموزش و تغییر، آنچه برشت در تئاتر حماسی به دنبال آن بود، تئاتری ارایه می کند که به دنبال تاثیرگذاری و تداوم این تاثیر در خارج از دیوارهای سالن تئاتر (و در این مورد خاص، خارج از دیوارهای خانه) باشد.