آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۰۱
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰

تلاش برای جهانی شدن ورزش باستانی

تلاش ها برای توسعه جهانی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی ادامه دارد و این در حالی است که فدراسیون بین المللی به همراه فدراسیون ملی برای توسعه این ورزش با چالش های مختلفی رو به رو هستند.

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با اشاره به قهرمانی ایران در ششمین دوره ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی آسیا در فیلیپین به رادیو ورزش گفت: ورزشکاران ما در هنرهای فردی پنج طلا و یک نقره و در کشتی پهلوانی 2 دو طلا، دو نقره و یک برنز کسب کردند. جوهری درخصوص برنامه های فدراسیون برای اشاعه این رشته ورزشی در سطح جهانی توضیح داد: این رشته تنوع و جذابیت خاصی برای گروه های سنی نونهال، نوجوان و جوان دارد. ما برنامه های زیربنایی خوبی در سطح ملی داریم. از ورزشکاران تحصیلکرده این رشته استفاده کرده ایم تا از نظر علمی و تجربی به ما کمک کنند. با فدراسیون بین المللی این رشته هماهنگی انجام داده ایم تا این رشته را به صورت اصولی در سطح دنیا آموزش دهیم.

ما 80 نفر از بهترین های این رشته که تحصیلکرده هستند را انتخاب کرده و به عنوان مدرس آموزش داده ایم. به علاوه در این رابطه کارگاهی هم تشکیل داده ایم. با دانشگاه شهید بهشتی نیز تفاهم نامه ای برای آموزش استانداردهای این رشته امضا شده است.

وی در مورد تداخل برنامه های این فدراسیون با فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی گفت: ما تداخل و مشکلی با فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی نداریم. در کشتی پهلوانی خلایی احساس می شد و با تلاش رسول خادم کشتی پهلوانی زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برده شد. امیدواریم بتوانیم ورزش زورخانه ای را هم در کنار کشتی پهلوانی در اتحادیه جهانی جا بیندازیم.