آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۰۴۳
سیاست
۷

روزنه

کره شمالی: تحریم ها به معنی اعلان جنگ است

وزارت خارجه کره شمالی در نخستین واکنش رسمی به تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل آن را «اقدامی جنگ طلبانه» خواند که سبب بی ثباتی در منطقه خواهد شد. به گزارش دویچه وله، وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد که مصوبه شورای امنیت مبنی بر وضع تحریم های جدید «عملی خشونت آمیز علیه حق حاکمیت کره شمالی» است. در این بیانیه آمده است که اقدام شورای امنیت سازمان ملل «سبب تخریب صلح و ثبات در شبه جزیره کره و منطقه» خواهد شد. این نخستین واکنش رسمی کره شمالی به برقراری تحریم های جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور است. وزارت خارجه کره شمالی تمام کشورهایی که از این قطع نامه حمایت می کنند را تهدید کرد و گفت: این کشورها «باید بهای سنگینی» به خاطر حمایت خود بپردازند.

اخراج 2هزارو 700 نفر دیگر از مشاغل دولتی ترکیه

ترکیه اعلام کرد بیش از دوهزارو 700 نفر از کارکنان دولتی را به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن از کار برکنار کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس فرمان دولت ترکیه، دوهزارو 756 نفر از کار برکنار شده اند. پرسنل ارتش و وزارتخانه ها و آموزگاران از جمله افرادی هستند که به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن، روحانی ناراضی مقیم آمریکا، شغل خود را از دست داده اند.

درخواست مرکل و مکرون برای رعایت آتش بس

صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در بیانیه مشترکی طرف های درگیر در شرق اوکراین را به رعایت آتش بس فراخواندند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از نیروهایی که در رویارویی های نظامی در اوکراین دخیل هستند، خواستند که به مسئولیت خود پایبند بمانند و با اجرای هرچه سریع تر توافق های انجام شده رنج و عذاب شهروندان غیرنظامی در منطقه را کاهش دهند. در شرق اوکراین نیروهای دولتی و شورشیان جدایی طلب مورد حمایت مسکو رودرروی هم قرار دارند. روز چهارشنبه توافقی میان دو طرف صورت گرفت که مطابق آن برای ایام کریسمس آتش بس اعلام شده بود.