آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶، شماره ۳۹۸۴
جامعه
۱۲
یادداشت

نقش عوارض سوخت در کاهش آلودگی هوا

حسن رسولی ( نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران)

تعیین قیمت حامل های انرژی بر اساس پیشنهاد دولت و تصویب مجلس تعیین می شود. پیشنهاد آنچه آقای دکتر نجفی مطرح کرده اند و ما هم در مجموعه مدیریت شهری به آن باور داریم این است که بخش قابل توجهی از ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران و مشکلات ناشی از آن متاثر از سیستم حمل و نقل درون شهری است. به خصوص اینکه در شرایط فعلی خودروهای شخصی در جابه جایی مسافر نقش زیادی را بر عهده دارند.

پیشنهاد ما به آقای رییس جمهور و معاون ایشان بوده است که بعد از مشخص شدن قیمت بنزین در بودجه سنواتی کشور، مبلغی در حدود 150 تا 200 تومان در هر لیتر، علاوه بر قیمت مصوب بنزین به عنوان عوارض ویژه شهر تهران تعیین شود. در صورت موافقت دولت و مجلس این مبلغ به حساب مشخصی در خزانه واریز شود و صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. این کار در بسیاری از کلانشهرهای دنیا و کشورهای پیشرفته مرسوم است. در شهری مثل لندن فرض کنیم اگر هر لیتر بنزین 50 سنت هزینه داشته باشد، عدد بالاتری از شهروندان گرفته می شود و این عوارض مشخص صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود. همین سیاست های حساب شده موجب شده آنها از وضعیت ترافیکی بهتر و آلودگی هوای کمتری برخوردار باشند.

بنابراین ما معتقدیم درآمد حاصل از عوارض سوخت در صورتی که بدون هر گونه دخل و تصرفی برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوسرانی و سایر زیرساخت های حمل و نقل عمومی هزینه شود: وضعیت اقتصادی و زیست محیطی شهر بهبود می یابد.

البته این طرح فعلا در حد پیشنهاد اولیه است و در صورت تصویب باید تمهیداتی اندیشیده شود طبقات کم درآمد سهم کمتری از این عوارض بپردازند و طبقات دارای درآمد مالی بیشتر سهم بیشتری از عوارض تامین مالی اداره امور شهر را بر عهده بگیرد.