آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۲
اخبار کشور
۱۰

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: الگوی کشت در کشور رعایت نمی شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یکی از مشکلات ما عدم اجرای الگوی کشت در کشور است که برای این کار باید حلقه اصلی مدیریت به درستی شکل بگیرد.

عباس پاپی زاده در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت مدیریت آب در بخش کشاورزی با توجه به کاهش بارندگی و افزایش خشکسالی در کشور، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما عدم اجرای الگوی کشت در کشور است و تا زمانی که حلقه اصلی مدیریت در این بخش به درستی شکل نگیرد، اجرای طرح آمایش سرزمینی و الگوی کشت دچار مشکل خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه در هر منطقه ای که کمبود آب وجود دارد، نباید اجازه کشت محصولات با مصرف آبی بالا داده شود، تصریح کرد: از طرف دیگر نباید جمعیت در مناطق کم آب متراکم شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران حوزه آب تصمیم گیری بخشی انجام می دهند و وزارت نیرو فقط به دنبال آن است که ببیند کجا مقداری آب وجود دارد که بلافاصله کار لوله کشی برای انتقال آب به حوزه دیگر و سدسازی را آغاز کند، چرا که اگر این کار را نکند، عملا وجود وزارت نیرو منتفی است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت نیرو هیچ باید و نبایدی در آمایش سرزمینی ندارد، در حالی که کشور ما می تواند با یکسری برنامه ریزی درست منابع آب را مدیریت کند.

پاپی زاده خاطرنشان کرد با توجه به بودجه محدود عمرانی کشور در سال 96 عمده این بودجه در وزارت نیرو صرف می شود، به عنوان مثال در حالی که بودجه سالانه عمرانی کشور 32 هزار میلیارد تومان بوده، این وزارتخانه برای احداث یک خط انتقال آب تحت عنوان بهشت آباد 15 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. یعنی حدود 50 درصد بودجه عمرانی یک سال کشور فقط صرف یک کار می شود و برای اصلاح راه، ایجاد پل و امثالهم بقیه کشور بودجه ای باقی نمی ماند.