آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۰۲
اقتصادی
۴

بر اساس گفته معاون مرکز آمار: تورم با تغییر سال پایه کاهش یافت

معاون مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه سال پایه تورم از 1390 به 1395 تغییر کرده گفت: بر مبنای سال پایه جدید تورم آذر ماه که 8 درصد اعلام شده بود 7/6 درصد محاسبه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جواد حسین زاده در نشست خبری روز گذشته خود، اظهار داشت: دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ایران وجود دارد که آن تغییر سال پایه تورم از 1390 به 1395 در تورم بوده و همچنین به دست آوردن تورم دهک هاست.

وی افزود: بر این اساس در آذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسیده که شهری 7/8 درصد و روستایی 9/2 درصد بوده است. تورم برای دهک اول جامعه 8/8 درصد و برای دهک دهم 7/4 درصد بوده است.

به گفته معاون مرکز آمار، شاخص قیمت درصد تغییر میانگین موزون قیمت کالا و خدمات در مقایسه با سال پایه است که سال پایه به 1395 تغییر یافته است.

حسین زاده ادامه داد: تورم شهری، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه 1395 محاسبه می شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر، تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است؛ ضمن اینکه افزایش درآمد خانوارها الگوی مصرف را تغییر می دهد و همین امر تغییر سال پایه را رقم می زند.

وی درباره تغییر سال پایه هم بیان کرد: بر مبنای سال پایه جدید تورم آذر ماه که 8 درصد اعلام شده بود 7/6 درصد محاسبه شده است.

معاون مرکز آمار اضافه کرد که در محاسبه تورم دهک های درآمدی در دهک اول وزن خوراکی ها، آشامیدنی ها 43/3 درصد و وزن غیرخوراکی ها 56/7 درصد محاسبه می شود، این در حالی است که در دهک دهم وزن خوراکی و آشامیدنی 17/2 درصد و وزن غیرخوراکی ها 82/8 درصد محاسبه می شود.

حسین زاده در پاسخ به این سوال که آیا در محاسبه تورم برنامه ای برای محاسبه تورم به تفکیک استان وجود دارد، یا خیر چنین توضیح داد که برای محاسبه کل تورم به تفکیک استان بررسی می شود، ولی در محاسبه دهک ها چنین برنامه ای وجود ندارد.