آرشیو پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۸
صفحه آخر
۲۴
آیین

به مناسبت وفات حضرت معصومه، کریمه اهل بیت (ع)

هجرت با هدف توسعه مکتب

اسماعیل علوی

کاروان حجاز درراه است، مقصد آن خراسان و هدف از این سفر پیوستن به هشتمین حجت حق، امام علی بن موسی الرضا(ع) و حمایت ازخط روشن رسالت نبوی(ص) است. شخصیت محوری کاروان کسی نیست جزحضرت فاطمه معصومه(س) خواهربزرگ امام رضا(ع) که پس ازیک سال کوچ اجباری برادر، دلتنگ و نگران، عزم سفرکرده تا به مصداق «مهاجرالی الله» آن حضرت(ع) را در مقابل انواع دسیسه های حاکمان عباسی یاری رساند. همان بانوی ارجمندی که آراسته به ارزش های والای انسانی و سلوک و سیره اش بیانگرمقام و جایگاه زن در نگرش اسلام است. سرو بلندی که دربوستان ولایت بالیده و از دانش و فضل اهل بیت(ع) سرشاراست و روح و جان را در چشمه کرامت و حکمت جلا داده و به جایگاه و عظمتی والا دست یافته است.

به تایید روایات و شواهد بسیار، حضرت معصومه(س) از نظر علمی از چنان مقامی برخوردار بود که صاحبان فکر و اندیشه سوالات و شبهات خود را با ایشان در میان می گذاشتند و برای آنها پاسخ درخوری می یافتند. آن حضرت(س) در کسب دانش و فضیلت تا مرز عصمت پیش رفت و به دلیل ویژگی های اخلاقی و معنوی به کریمه اهل بیت(ع) شهرت یافت و به دلیل روایت احادیث بسیار به لقب «محدثه» ملقب شد. آن حضرت(س) با تشریح فلسفه دین و با یادآوری مقاطع مهم تاریخی همچون «غدیر» و «عاشورا» از حریم حق و حقیقت دفاع کرده و مانع از به فراموشی سپردن آنها بود.

حضرت معصومه(س) به منظور توسعه دامنه فعالیت های علمی خود به سمت خراسان حرکت کرد، اما در میانه راه - ساوه- به بیماری سختی مبتلا شد و از آنجا به شهر قم که پایگاه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) بود انتقال یافت. در این شهر با استقبال باشکوهی مواجه شد. اما قبل از آنکه فرصتی برای بهره مندی از دانش سرشارش فراهم آید پس از 17 روز چشم بر جهان فروبست و به دیار باقی شتافت. وفات کریمه اهل بیت(ع) بر عموم مسلمانان بویژه بر مجاورین آن بانوی بزرگوار که به تعلیم و ترویج شریعت محمدی(ص) اشتغال دارند تسلیت باد.