آرشیو پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶، شماره ۶۶۷۸
جهان
۲۰
آسیا

واشنگتن دو مقام موشکی کره شمالی را تحریم کرد

کمتر از یک هفته پس از تصویب تحریم های جدید شورای امنیت علیه کره شمالی، وزارت خزانه داری امریکا با هدف اعمال فشار بیشتر بر پیونگ یانگ جهت توقف برنامه های هسته ای و موشکی خود و منزوی کردن این کشور، دو مقام ارشد کره شمالی را در ارتباط با فعالیت های موشکی این کشور در فهرست تحریم های خود قرار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز سه شنبه وزارت خزانه داری امریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد «کیم جونگ سیک» نقشی کلیدی در توسعه موشک های بالستیک پیونگ یانگ از جمله تلاش ها برای دستیابی به سوخت جامد داشته و «ری پیونگ چول» نیز مقامی کلیدی در برنامه موشک های بالستیک قاره پیما بشمار می رود. «استیو منوچین» وزیر خزانه داری امریکا نیز تاکید کرد این اقدام با هدف منزوی سازی این کشور و غیرهسته ای سازی کامل شبه جزیره کره صورت می گیرد. واشنگتن اعلام کرده نام این دو مقام کره شمالی در قطعنامه هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد هم

ذکر شده بود.

در همین حال روز گذشته «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گویی تلفنی با «رکس تیلرسون» همتای امریکایی اش بر این مساله که پیشرفت موشک های هسته ای کره شمالی نقض قطعنامه های شورای امنیت است، توافق کردند. لاوروف در این تماس بار دیگر بر مخالفت روسیه با تشدید تنش ها در شبه جزیره کره در نتیجه اظهارات تحریک آمیز واشنگتن علیه پیونگ یانگ و همچنین صف آرایی های نظامی در منطقه تاکید کرده و گفت و گو ها برای پایان مناقشات در شبه جزیره را ضروری دانست. در چنین شرایطی روز گذشته کره شمالی به جامعه جهانی در خصوص گانگستربازی دولتمردان امریکایی در جریان اصلاحات صورت گرفته در سازمان ملل هشدار داد.

در همین ارتباط روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان حزب حاکم کار در کره شمالی نوشت: واشنگتن به عنوان کشور گانگستر مانند یک غده سرطانی در سازمان ملل، صلح و امنیت را به مخاطره انداخته است و منافع دیگر کشورها را نادیده می گیرد.