آرشیو یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۰۷
دانش کسب و کار
۷

تسلا در بازار خودروهای الکتریکی بی رقیب نیست

اگر فکر می کنید شرکت تسلا در بازار تولید خودروهای الکتریکی تنهاست، کاملا در اشتباهید. شرکت های بزرگ آمریکایی مانند نیسان، جنرال موتور و فولکس واگن نیز مدل های الکتریکی خود را به بازار عرضه کرده اند. با این حال جالب است بدانید آمریکا بزرگ ترین بازار تولید خودروی الکتریکی نیست و این عنوان متعلق به کشور چین است. کشوری که خانه شش مورد از ده کارخانه اصلی تولید خودروی الکتریکی مانند سایک، فاو، جیلی، بایک و دانگ فنگ است. احتمالا نام این برندها به گوشتان خورده است و با محصولات آنها آشنایی دارید؛ اما بتازگی یک شرکت تولیدکننده خودروی الکتریکی در شانگهای چین نیز به این رقابت اضافه شده است. خودروهای تولیدشده این کارخانه دارای ویژگی هایی هستند که می توانند مستقیما با شرکت تسلا رقابت کنند.

به گزارش زومیت، این شرکت چینی یک استارت آپ سه ساله به نام نیو (NIO) است که توسط شرکت های بزرگ چینی مانند تنسنت و بایدو و یک شرکت آمریکایی به نام Sequoia Capital حمایت می شود. شرکت نیو،جدیدترین مدل خود را در پکن رونمایی کرده است. این خودرو یک اس یو وی یا شاسی بلند هفت نفره است که حدود 448 هزار یوان یا 68 هزار دلار (حدود 284 میلیون تومان) قیمت دارد و به شکلی باورنکردنی، قیمت آن 50 درصد ارزان تر از خودروی تسلا مدل ایکس است. حال این سوال پیش می آید که خودرو مدل ES8 شرکت نیو از چه نظر می تواند با مدل ایکس تسلا رقابت کند؟

ES8 دارای سیستم هوش مصنوعی است و می تواند باتری خودرو را طی 3 دقیقه شارژ کند. موتورهای جلویی و پشتی دارای قابلیت تمام چرخ محرک و شاسی تمام آلومینیومی هستند.

ES8 بزرگ ترین خودرو در کلاس خود است و سه ردیف صندلی دو، سه و دو نفره دارد. می توان این گونه نتیجه گیری کرد که این شاسی بلند الکتریکی از نظر فناوری و مکانیکی بسیار پیشرفته است و از آنجا که قیمت بالایی ندارد، برای قشر متوسط جامعه مناسب است. برای شرکت هایی مانند نیو و تسلا، چین بازار بسیار مهمی با ویژگی های منحصربه فرد است که باعث جذاب شدن صنعت خودروهای الکتریکی می شود.