آرشیو یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۰۷
جامعه
۱۷
یادداشت

پرونده الکترونیک نوشداروی نظام سلامت

دکتر احمد همتی ( سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس)

با توجه به آمارهای وزارت بهداشت، برآورد می شود بین پنج تا هفت میلیون نفر در ایران از دو دفترچه بیمه استفاده می کنند. این اتفاق درحالی رخ می دهد که معضل بدهی های انباشته بیمه ها، چندسالی است که گریبانگیر نظام سلامت شده و استفاده همزمان برخی مردم از دو دفترچه، می تواند تا حدودی به بیشتر شدن این بدهی ها دامن بزند. این درحالی است که براساس قانون، هیچ شخصی مجاز نیست بیشتر از یک دفترچه بیمه داشته باشد.

بنابراین لازم است در راستای اجرای قانون و برای حل گوشه ای از مشکلات مالی نظام سلامت، افرادی که دارای دو دفترچه بیمه هستند، شناسایی شوند. راهکار شناسایی این افراد هم چیزی نیست جز تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام ایرانیان. این موضوع نیز از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته و تاکنون بخش عمده ای از مراحل اجرای این طرح طی شده است و کسانی که دارای این پرونده ها هستند، براحتی می توانند از خدمات بیمارستان های تامین اجتماعی استفاده کنند. همچنین زیرساخت های این کار نیز در دانشگاه های علوم پزشکی درحال تکمیل است و طبق قانون برنامه ششم توسعه، این طرح باید در سال 97 به طور کامل اجرایی شود.

اجرای کامل طرح تشکیل پرونده الکترونیک سلامت هم می تواند جلوی سوءاستفاده برخی از منابع مالی نظام سلامت را بگیرد و هم هزینه های تحمیلی بر این سیستم را کاهش دهد؛ چراکه تشکیل این پرونده ها زمینه اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع را فراهم کند و همچنین سبب پیشگیری از بروز برخی بیماری ها در شهروندان ایرانی می شود. بنابراین تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان منافع متعددی هم برای مردم و هم برای نظام سلامت در پی دارد.

از این رو، اجرای این طرح برای وزارت بهداشت در اولویت قرار دارد، اما برای تسریع در روند اجرای آن لازم است سازمان تامین اجتماعی و دیگر نهادهای بیمه گر همکاری بیشتری با این وزارتخانه داشته باشند.