آرشیو شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۲
فرهنگ و هنر
۱۶
گالری

ندا زارع و ترسیم جهانی ذهنی با مداد رنگی و پاستل

این روزها نمایشگاهی از نقاشی های ندا زارع در گالری امکان برپاست؛ آثاری که مجید اخگر آنها را از میان چندین و چند نقاشی زارع انتخاب کرده است. اگر می خواهید ابتدای هفته خود را با گالری گردی آغاز کنید، اتفاقا متنی که اخگر درباره آثار این نمایشگاه نوشته می تواند بر احتی ترغیبتان کند تا شال و کلاه کنید و خودتان را به گالری امکان در میدان هفت تیر برسانید و 30 نقاشی زارع را ببینید. اخگر در این متن به مرزهای باریک ندانستگی کارساز و دانستگی های دم دستی اشاره کرده و آثار زارع را از نوع اول دانسته و در این باره چنین توضیح داده است: «دست یافتن به ندانستگی در شرایط تاریخی اشباع شده از تصاویر، الگوها، گفتارها و رواج بازی و بازیگوشی و نقل قول و مصادره،به هیچ وجه کار ساده ای نیست. مثلا، درغلتیدن به ندانستگی مدرنیستی حالا دیگر مدت هاست خود به الگویی از دانستگی تبدیل شده.»

نقاشی هایی که در این نمایشگاه می بینیم، از آثار متاخر زارع هستند؛ نقاشی هایی که او درباره شان می گوید، بیشتر خاصیت های طراحی دارد که گاهی مرز آنها مشخص نیست، زیرا کاملا به شکل ذهنی اجرا شده اند.

این هنرمند درباره نحوه اجرای آثار این نمایشگاه به ایران آرت می گوید: در خلق هیچ یک از آثار این مجموعه، تعمدی بر اجرای تصویر خاصی نبوده است، زیرا این فرم ها و خطوط هستند که کار را به پیش می برند و باعث سروسامان دادن به تصویر و شکل گیری روایت درونی آن می شوند.

زارع درباره تاثیرگذاری هنر عکاسی بر آثار این نمایشگاه توضیح می دهد: من سال هاست که کار عکاسی را در پس زمینه فعالیت های خود دنبال کرده ام، اما لحظه هایی که مفاهیم و دانسته ها را به کناری می گذارم، نقاشی به شکلی سیال در من جاری می شود، اما زمانی که تصویری را کنترل می کنم در ناخودآگاه، خاطره یا تصویری در اثر چهره نشان می دهد. در واقع می توان گفت سعی کرده ام از فضای واقعی عکاسی در نقاشی جدا شوم و آثار را کاملا ذهنی اجرا کنم.

این نقاش که سابقه برگزاری چند نمایشگاه گروهی را در داخل و خارج از کشور در کارنامه دارد، درباره شیوه اجرای تصاویر ذهنی اش بر کاغذ می گوید: در این آثار، خطوط کاملا آبستره هستند، اما به مرور که کار پیش می رود، داستانی در ذهن من شکل می گیرد و روی کاغذ جلوه پیدا می کند.

زارع درباره فیگورهای موجود در آثار خود هم عنوان می کند: فیگورهایی که در آثار من وجود دارد عموما ناشناس و مبهم هستند، البته می توان گفت بخش هایی از آنان متعلق به واقعیت و ابعاد دیگر کاملا ذهنی اند.

این هنرمند عکاس و نقاش تاکید می کند: بسیاری از فیگورها در آثار من مربوط به موجودات اسطوره ای و چندگانه است که هریک پوزیشن خاصی دارند، البته می توانم بگویم که این پوزیشن ها کاملا مربوط به تجربه عکاسی من است.

او درباره متریال مورد استفاده خود در آثار این نمایشگاه هم اضافه می کند: در آثارم با ابعاد بزرگ تر، بیشتر از زغال و پاستل گچی استفاده کرده ام، اما آثار کوچک تر عموما با مداد و مداد رنگی شکل گرفته است.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 18دی همه روزه جز شنبه ها از ساعت 17 تا 21 به گالری امکان در میدان هفت تیر، کوچه آقامحمدی، پلاک 77 مراجعه کنند. تماشای آثار زارع که چندان شبیه بقیه آثاری که این روزها در گالری ها می بینید نیست، خالی از لطف نخواهد بود.