آرشیو شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۲
اقتصاد
۴

مشکلات بانکی دلیل تک نرخی نشدن ارز

تک نرخی شدن ارز یکی از وعده های بانک مرکزی پس از برجام بود، اما با گذشت دو سال از اجرای برجام، این اتفاق نیفتاد که معاون وزیر اقتصاد دلیل آن را ادامه مشکلات بانکی اعلام کرد.

به گزارش مهر، حسین میرشجاعیان درباره تک نرخی شدن ارز، اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز فقط بستگی به برقراری روابط کارگزاری مناسب میان بانک مرکزی و بانک های بین المللی دارد تا بانک مرکزی بتواند براحتی بحث انتقال ارز را انجام دهد، اما تاکنون این روابط کارگزاری برقرار نشده است.

وی افزود: هم اکنون شکاف 17درصدی میان نرخ ارز مبادله ای و آزاد وجود دارد که تفاوت چشمگیری نیست، زیرا در سال های گذشته شکاف میان این دو نرخ بیش از 17 درصد بوده است البته دولت در تلاش است تا ارز را تک نرخی کند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد اظهار کرد: اما مهم تر از تک نرخی شدن ارز، ثبات نرخ ارز در یک رقم ثابت و کنترل بازار است که به دلیل نبود روابط کارگزاری مناسب، تاکنون اجرایی نشده است. بنابراین بانک مرکزی و دولت با احتیاط بیشتری در این راه قدم برمی دارند.

میرشجاعیان تصریح کرد: تا زمانی که ارز تک نرخی نشده، اعتراض ها بر انجام نشدن این طرح است، اما هنگامی که اجرایی شود و شکست بخورد، نتایج بدتری به دنبال خواهد داشت. این مقام مسئول در واکنش به گمانه زنی برخی کارشناسان اقتصادی درباره دو رقمی شدن تورم در کشور، اظهار کرد: دو رقمی شدن تورم موضوع مهمی نیست زیرا تورم 10درصدی و 99 درصدی هر دو دو رقمی است، پس نمی توان دو رقمی شدن تورم را مشکل تلقی کرد اگر تورم 9/9درصدی بشود 10درصد تفاوت آن یک دهم درصد است و تفاوت چشمگیری ندارد.