آرشیو دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۴
دانش
۷
دانش روز

ماده ای با منشا گیاهی برای مقابله با سرطان پستان

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه گیلان نشان می دهد ماده آرتسونات که با استفاده از متابولیت های ثانویه گیاه دارویی گندواش ساخته شده، می تواند به عنوان یک گزینه برای درمان سرطان پستان معرفی شود.

به گزارش جام جم به نقل از خبرگزاری ایسنا، سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در سراسر جهان و سرطان پستان رایج ترین نوع بدخیمی در زنان است. در ایران سرطان پستان رتبه نخست را میان سرطان های تشخیصی زنان دارد و در دهه اخیر روند رو به رشد داشته است. با وجود پیشرفت های دارویی در درمان سرطان پستان، هنوز این بیماری برای بسیاری از بیماران قابل درمان نیست و برخی درمان ها با عوارض جانبی مختلفی همراه است. متابولیت های ثانویه گیاهی منابع دارویی جدیدی برای درمان سرطان هستند. آرتمیسینین، یک ترکیب شیمیایی گیاهی است که بیش از 2000 سال برای درمان تب و مالاریا مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه در ایران به نام گندواش معروف است و در بخش های شمالی کشور یافت می شود.

در سلول ها، سازوکاری وجود دارد که بقا، رشد و تکثیر آنها را تنظیم می کند، به این سازوکار مرگ برنامه ریزی شده سلول یا آپوپتوز می گویند. این مکانیسم، فرآیندی است که در نهایت منجر به مرگ سلول می شود و چون در این فرآیند سلول مسئول مرگ خود است، به آن خودکشی سلولی نیز گفته می شود. در صورتی که خودکشی سلولی دچار اختلال شود، سبب ایجاد سرطان می شود. برای از بین بردن سرطان نیاز به عواملی داریم که مرگ برنامه ریزی شده سلول را القا کنند. تمام درمان های رایج این بیماری مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و درمان های هورمونی نیز از طریق مرگ برنامه ریزی شده سلول برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.