آرشیو دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۴
سلامت
۱۳

با تغذیه سالم به جنگ آلودگی هوا بروید

مترجم: صدف دژآلود
منبع: cambridgemask

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. معضل آلودگی هوا در گذشته فقط مختص کشورهای توسعه یافته بود، اما این روزها به یک معضل جهانی تبدیل شده است. وقتی در هوای آلوده نفس می کشیم، ریزذرات آلاینده هوا با ورود به مجاری تنفسی موجب ایجاد التهاب در پوشش آستری لوله های برونش و ریه ها می شوند و زمینه ابتلا به طیف وسیعی از بیماری های تنفسی را فراهم می کنند. علاوه بر استفاده از ماسک های فیلتردار، به ساکنان شهرهای آلوده توصیه می شود توجه ویژه تری به مصرف موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضدالتهابی داشته باشند.

ازجمله این موادغذایی که به مقابله با اثرات آلودگی هوا کمک می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. روغن زیتون: روغن زیتون حاوی نوعی ویتامین E موسوم به آلفا توکوفرول است که موجب تقویت عمکرد ریه ها می شود. همچنین اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون در کاهش بروز طیف وسیعی از التهابات موثرند.

2. بذر کتان: بذر کتان سرشار از فیتواستروژن ها و اسیدهای چرب امگا3 است. فیتواستروژن ها خواص آنتی اکسیدانی دارند و موجب بهبود علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک می شوند. بذر کتان را می توانید در سالادها و اسموتی ها استفاده کنید.

3. آووکادو: بررسی تاثیر ویتامین E در کاهش عوارض آلودگی هوا روی ریه ها نشان داده است مصرف موادغذایی غنی از ویتامین E مانند آووکادو و اسفناج می تواند به مقابله با اثرات زیانبار بعضی از انواع خاص ریزذرات آلاینده هوا کمک کند.

4. بروکلی: نتایج یک پژوهش بالینی 12 هفته ای نشان داده است کسانی که کلم بروکلی مصرف می کنند، ریزذرات آلاینده هوا از بدن شان دفع می شود و علتش نیز این است که در بروکلی نوعی ترکیب ضدسرطانی موسوم به سولفورفان وجود دارد.

5. گوجه: گوجه حاوی لیکوپن است. این آنتی اکسیدان طبیعی به پیشگیری از بیماری های تنفسی کمک می کند.