آرشیو چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۱۶
دانش
۷

فراخوان مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری

دوره سوم مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، از ابتدای دی ماه آغاز شده و دانش آموزان می توانند آثار علمی خود را در حوزه ساخت ساز و کارهای (مکانیسم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک به دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) ارسال کنند.

به گزارش جام جم، مسابقه دانش آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای جایزه مصطفی(ص) در حوزه دانش آموزی برگزار می شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

شیوه شرکت در این مسابقه، ساخت فیلم های 60 ثانیه ای از انجام آزمایش های علمی گروه های دانش آموزی طرح ریزی شده است. مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری، در سال تحصیلی 9697 از دی ماه آغاز شد. موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم های علمی کوتاه یک دقیقه ای از انجام آزمایش یا وسیله ساخته شده از ساخت ساز و کارهای (مکانیسم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک است.

مانند سال گذشته، صدها فیلم در محدوده علمی مرتبط برای راهنمایی علمی دانش آموزان ارائه خواهد شد. موضوعات فیلم های علمی عبارتند از ماشین های ساده و مکانیسم های حرکتی، اصطکاک، ایستایی، مرکز جرم، استاتیک، اینرسی، حرکت دورانی، نیروهای جانب مرکز، حرکت پرتابی، قوانین نیوتن، گرانش، فنر، تکانه، انرژی مکانیکی و تبدیل های آن، آونگ ها، فشار و شناوری، فشار در جامدات، مایعات، گازها، قانون برنولی، سیالات، نوسان، تشدید و امواج مکانیکی خواهند بود.

دانش آموزان می توانند از دهم دی ماه تا پایان اردیبهشت سال آینده، با مراجعه به سایت جایزه مصطفی(ص) به نشانی www.mustafaprize.org در بخش مسابقه دانش آموزی نور مراجعه و در قالب گروه های دو سه نفره آثار علمی خود را به صورت فیلم های 60 ثانیه ای به دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) ارسال کنند.