آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶، شماره ۵۰۲۰
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

تاثیر هورمون درمانی بر تسکین افسردگی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد یک سال هورمون درمانی، خطر علائم افسردگی را میان زنان در اوایل سن یائسگی کاهش می دهد.

سوزان گیردلر، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می گوید: 32 درصد زنانی که به طور تصادفی به گروه درمانی دارونما اختصاص داده شده بودند، علائم افسردگی را به شکل قابل توجهی تجربه کردند، اما در مورد زنان اختصاص یافته در گروه هورمون درمانی، این ریسک به نصف کاهش یافت و تا 17 درصد رسید.

یافته ها نشان می دهد در زنان دارای سابقه قبلی افسردگی حاد، هورمون درمانی خطر علائم افسردگی را کاهش نمی دهد. زنانی که به صورت عادی وارد دوره یائسگی می شوند دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ریسک ابتلا به علائم افسردگی قرار دارند.

هر سه ماه یکبار، گروه زنان دریافت کننده چسب استروژن به مدت 12 روز هورمون پروژسترون هم دریافت می کردند تا احتمال افزایش خطر سرطان آندومتر ناشی از استروژن درمانی در آنها تعدیل شود. روند هورمون درمانی تا یک سال ادامه داشت.

یافته ها نشان داد در گروه درمانی دریافت کننده استروژن، کاهش علائم افسردگی مشاهده شد. با این حال محققان تاکید دارند زنان در سن یائسگی درخواست تجویز هورمون درمانی را از پزشک خود نداشته باشند./ مهر

بازی های رایانه ای، تبلت و تلویزیون از علل چاقی کودکان امروز

ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی های رایانه ای، استفاده از تبلت و رایانه موجب می شود میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مریم اسدی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه سرا در آغاز هفته بسیج ملی تغذیه سالم از 15 لغایت 30 دی ماه گفت: شعار امسال بسیج ملی تغذیه سالم چاقی یا سلامت، انتخاب با شماست. هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در کشور، فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نکته است که باید برای حفظ سلامت خود، نکات تغذیه ای خود را رعایت کنند.

به گفته این کارشناس، چاقی در سنین کودکی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، وی گفت: 40 تا 90 درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.

عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده، تغییر الگوی غذایی و بی تحرکی، مصرف انواع تنقلات چرب، شور و شیرین، فست فودها، نوشابه های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می کند. دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب و انواع سرطان ازجمله این پیامدهاست./ ایسنا